kantoor aanbouwen

Nieuw kantoor aan huis bouwen: hier moet je op letten

De coronacrisis heeft een doorbraak op het gebied van thuiswerken veroorzaakt. Door corona en alle maatregelen daaromheen werd een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking dringend verzocht om zo veel mogelijk vanuit huis te werken. Dan is het op zo’n moment wel zo prettig als je huis daar ook geschikt voor is. Helaas is dat niet bij iedereen het geval. Ben jij die te krappe thuiswerkplek ook helemaal beu? En maak je al plannen om een kantoor aan huis te maken? Besteed dan zeker aandacht aan de volgende zaken.

Ga voor zo laag mogelijke kosten

Het is ideaal om een kantoor aan huis te hebben, maar je hebt er wel behoorlijk wat geld voor nodig om het te realiseren. Denk daarom ook goed na over hoe je op de kosten zou kunnen besparen. Neem bijvoorbeeld slimme maatregelen op het gebied van verduurzamen zodat je een lagere energierekening krijgt. Of ga zelf aan de slag met bepaalde (makkelijkere) werkzaamheden voor de verbouwing.

Zorg voor voldoende geld

Je ontkomt er niet aan om geld uit te geven bij de bouw van een kantoor aan huis. Misschien heb je het complete bedrag al wel op een aparte spaarrekening staan. Mocht dat niet zo zijn, dan moet je naar andere opties op zoek. Je kunt bijvoorbeeld een persoonlijke lening aanvragen voor de bouw van een kantoor aan huis, een andere optie is wellicht het verhogen van je bestaande hypotheek. Daarbij wordt eerst gekeken of dat voor jouw situatie (op basis van onder meer je inkomensgegevens) haalbaar is. Want het is natuurlijk belangrijk om te weten of je de maandelijkse aflossing en rente van de lening kunnen betalen.


Kijk naar de aftrekbaarheid van kosten

Als zelfstandig ondernemer kunnen sommige kosten voor je werkruimte aftrekbaar zijn. Daarbij moet je dan wel aan de specifieke voorwaarden voldoen die gelden bij een kantoor aan huis. Ga na (of laat uitzoeken) of dit in jouw geval ook kan. En ben je geen ondernemer, dan kunnen bepaalde kosten misschien toch nog aftrekbaar zijn in je aangifte inkomstenbelasting. Maar ook dan is het belangrijk om te bedenken: zoek dit via een fiscalist of accountant goed uit zodat je later niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Creëer de ideale werkplek

Door alle randzaken eromheen vergeet je bijna dat je werkkamer ook vooral praktisch en mooi moet zijn. Zoek een fijn bureau uit om aan te werken (misschien zelfs eentje die je in hoogte kunt verstellen) en waardoor je zo fit mogelijk blijft. Richt vervolgens alles verder naar eigen smaak in en houd rekening met zaken als voldoende kastruimte en eventuele extra ontspanningsmogelijkheden. Zoals een heerlijke loungebank met een televisie om even niet met het werk bezig te hoeven te zijn. Zo wordt jouw nieuwe werkruimte zo comfortabel mogelijk en kun je voortaan heerlijk vanuit huis werken.