rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |    

tips als je wilt afvallenIK WIL AFVALLEN

Een groot deel van de vragen die we hier bij de fitness.rubriek.nl van binnenkrijgen gaat over afvallen. Ontzettend veel mensen willen gewicht en dan met name vet kwijtraken, maar weten niet hoe ze dat moeten doen.

 

Algemene richtlijnen

Voor deze mensen in het kort wat richtlijnen, waarbij natuurlijk aangetekend moet worden dat een echt dieet iets strikts persoonlijks is. Er bestaat simpelweg geen dieet dat voor iedereen werkt, omdat variabelen als geslacht, leeftijd, vetpercentage, stofwisseling, leef- en sportgewoonten en vooral eetgewoonten een grote rol spelen.
Maar er zijn wel een aantal richtlijnen die vrijwel altijd opgaan.

 

Vaker eten

Allereerst is het bij gewichtscontrole, of je nu wilt afvallen of aankomen, belangrijk regelmatig te eten, het liefst 5 tot 6 maal per dag. Met zoveel eetmomenten houd je het metabolisme hoog en de insulinespiegel stabieler. Dat zorgt voor minder “hongeraanvallen”, geringere vetopslag en een hogere verbranding gedurende de hele dag.
Die eetmomenten moeten wel gevuld worden met complete maaltijden en daarmee bedoelen we dat er zowel eiwitten als koolhydraten en eventueel wat gezonde vetten genuttigd moeten worden. Alleen een appel is geen maaltijd, een appel met wat magere kwark wel. Bij een zachtgekookt eitje kun je een volkoren cracker nemen.

 

Minimaal smokkelen

Natuurlijk mag je wel eens smokkelen, als je bijvoorbeeld uit eten gaat, maar probeer dit te beperken tot één dag waarop één, hooguit twee, smokkelmaaltijden worden genuttigd.

 

Niet te laag in de calorieën

Een hongerdieet leidt tot een vertraagde stofwisseling die langzamer blijft werken, ook als er weer meer wordt gegeten. Na zo’n dieet kom je weer snel aan, wat ook wel het jojoeffect wordt genoemd.
Richtlijn (ruwweg, dit kan per persoon sterk afwijken) is dagelijks 2,2 gram eiwit en 3,3 gram koolhydraten per dag te eten per kilogram lichaamsgewicht. Daar komt dan nog ongeveer 1,1 gram gezonde vetten per kg bij. Iemand van 70 kg komt aldus op een calorieaantal van 2233 calorieën. Vaak is dit aantal genoeg om op gewicht te blijven en met voldoende sportbeoefening zelfs om af te vallen. Verdeel die calorieën over de eerder genoemde vijf tot zes dagelijkse maaltijden.

 

Sport regelmatig

Probeer regelmatig zowel aëroob te trainen om het hart gezond te houden, de conditie op peil en de vetverbranding te stimuleren. Maar vergeet niet dat weerstandstraining zorgt voor meer spiermassa en een betere houding en meer spiermassa vertaalt zich in een hogere grondstofwisseling.

 

Veel water

Probeer dagelijks minstens 2,5 tot 3 liter water te drinken. Niet alleen is dat goed voor de afvoer van afvalstoffen, het onderdrukt ook het hongergevoel.

 

Ontbijt

Sla nooit het ontbijt over, of beter nog, sla helemaal geen maaltijd over. Als je echt geen tijd hebt voor een maaltijd kun je ook een eiwitshake met een stuk fruit pakken of een maaltijdvervanger.

 

© Harry de Jonge

 

 

4 kilo afvallen in twee weken

afvallen en bewegen

ben ik te zwaar volgens mijn bmi

bereken je bmr

dieten zijn frustrerend

groenten en fruit met negatieve calorieen



 

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek

STILVOLLE AFZUIGKAPPEN VAN NOVY

Iedereen wil tegenwoordig graag een woonkeuken, het liefst met een kookeiland. Zonder kookgeurtjes. Maar afzuigkappen zijn vaak groot en lomp.

Er zijn afzuigkappen die vrijwel onzichtbaar te integreren zijn in het plafond, in de kast of in het werkblad....of afzuigkappen die sfeer toevoegen aan de keuken en daarom heel geschikt zijn voor boven een kookeiland.

#Stilvol

Bekijk hier de stilvolle mogelijkheden voor jouw keuken

 

pak je probleemgebieden aan
   

doen: trainen met gewichten

   

bilspieren trainen

   

kan je dik worden van fruit?

   

plaatselijk afvallen

 
   

alle rubrieken

alle onderwerpen fitness

sitemap

nieuwsbrief

prijsvragen

forum

 
 
1.

Lijst met superfoods

2.

Geld besparen

3.

Wat doe je tegen keelpijn?

4.

Hoe kook je een ei?

5.

Trend kapsels

 
 
 

MAKEUP

Eyes Lips Face