haar gezond

Gezond haar

Last updated:

Iedereen wil gezond en glanzend haar. En het grote aanbod haarverzorgingsproducten belooft een heleboel. Ze beloven zo veel dat de je misschien het belangrijkste om gezond haar te krijgen wel eens vergeet.

Natuurlijk moet je je haar goed behandelen en verzorgen. Maar ‘je bent wat je eet’ geldt ook voor je haar.

Haarproducten

Goede haarproducten alleen zijn niet genoeg om gezond haar te krijgen en te houden. Haarproducten bevatten dan wel vitaminen en mineralen en deze kunnen wel iets aan de conditie van het haar verbeteren, maar het is niet zo dat de vitaminen en mineralen door het haar worden opgenomen en dat de kwaliteit van je haar er door verbetert.

Net als je lichaam, heeft je haar een uitgebalanceerd dieet nodig om gezond en mooi te blijven. Gezond eten dus, zodat je haar van binnenuit gezond en sterk wordt.

Vocht

Je haar heeft vocht nodig om het soepel te houden. Het is belangrijk om je vochthuishouding constant op peil te houden. Dit kan je bereiken door voldoende te drinken en dus niet alleen te drinken als je dorst hebt. Drink bij voorkeur 1 tot 1,5 liter water per dag.

Mineralen

Mineralen zoals ijzer, zink en koper zijn belangrijk voor het transport van voedingstoffen en zuurstof, zuurstofopname en activiteit van de cellen. Dit is belangrijk om de haargroei en groeicyclus te bevorderen. IJzer zit vooral in groene groenten en rood vlees. Zink in vlees en vis en koper in lever, groeten, zaden en noten.

Proteïnen

Je haar bestaat voor een groot deel uit proteïnen. Als je voeding niet genoeg proteïnen bevat kan dat leiden tot dunner haar en een tragere groei cyclus. Eet dus voldoende vis en eieren, peulvruchten, sojaproducten en yoghurt.

Vitaminen

Vitamine A is goed voor een gezonde huid en hoofdhuid. Vitamine A zit vooral in groenten (worteltjes).

Vitamine B en C zijn goed voor de bloedcirculatie, haargroei en haarkleur. Als je voorraad vitamine B en C constant op peil zijn dan zorgt dit voor soepel haar dan minder geneigd is tot splijten.

Vitamine B en C komen o.a. voor in groenten, fruit en granen.

Vitamine D is belangrijk om het haarzakje waaruit de haar groeit, gezond te houden. Je krijgt het vooral binnen door zonlicht. Het komt weinig in voeding voor. Je kunt wel een supplement nemen.

Vitamine E is belangrijk voor een gezonde hoofdhuid en de bevordering van haargroei. Vitamine E vind je in noten en zaden, graanproducten, groenten en fruit.

Supplement

Weet je van jezelf dat je niet altijd gezond eet of heb je even wat minder tijd om er op te letten, dan is het misschien een idee om een supplement te nemen waar de belangrijkste vitaminen en mineralen zitten.

Wat verder helpt

  • Rook niet, beperk het gebruik van koffie en drank, deze komen je lichaam niet ten goede en dus uiteindelijk ook je haar niet.
  • Eet gezond. Vermijd veel vet en suiker
  • Behandel je haar met voorzichtigheid of het een teer voorwerp is. Kam of borstel het niet onnodig en friemel er niet mee.
  • Douche of spoel je haar niet met heel heet water. Beperk het gebruik van fohn en andere haarstylers.
  • Geef jezelf regelmatig een hoofdhuidmassage om de haarzakjes te stimuleren.
  • Laat je haar regelmatig bijknippen om dode haarpunten te voorkomen en om het er gewoon gezond uit te laten zien.

Hete oliebehandeling voor je haar

geef je haar een oliebehandeling

Geef je haar af een toe een behandeling met hete olie: B.v.:

Voor droog haar is een behandeling met warme rozemarijnolie af en toe heel goed. Meng:

100 ml olijfolie
1 handje gedroogde rozemarijn

Verwarm de olie en kneus de rozemarijn (b.v. in de vijzel). Vermeng het goed. Smeer het mengsel over het haar. Doe er plastic en een handdoek over en laat het 15 minuten intrekken. Om uit te spoelen eerst shampoo in het haar doen en dan water toevoegen.

 

Ook interessant
100 jaar beauty in één minuut