Als je een nieuwe bestelbus wilt aanschaffen dan sta je voor verschillende keuzes: Niet alleen moet je een model en merk kiezen, maar ook of je een nieuwe of gebruikte bestelbus kiest, en op wat voor brandstof of energie de bestelbus rijdt. Wil je een bus die op benzine of diesel rijdt of ga je voor een elektrische of hybride bestelbus?
Nieuw of gebruikt?
Een nieuwe of een gebruikte bestelbus kan je veel schelen in aanschafprijs. De prijs van een jong gebruikte Mercedes Sprinter occasion is nog altijd een stuk lager dan die van een hele nieuwe. Wil je een gebruikte bestelbus aanschaffen? Koop hem dan altijd bij een garage die garantie biedt en waar je de onderhoudsgeschiedenis van de auto kan inzien.
Diesel of benzine?
Veruit de meeste auto’s rijden nog op diesel of benzine. In het laatste jaar is de prijs van zowel diesel als benzine behoorlijk gestegen. Benzine is in dit geval de duurste brandstof en zorgt voor de meeste CO2 uitstoot.
Voor een bestelauto op diesel geldt een hogere wegenbelasting. Daar staat tegenover dat diesel goedkoper is dan benzine en ook zuiniger is in het verbruik. Diesel heeft te kampen met een imagoprobleem omdat ze vervuilend zouden zijn. Dat is niet helemaal terecht en geldt vooral voor oudere diesels. Deze oudere dieselpersonenauto’s en dieselbestelbussen mogen steden met een milieuzone niet meer in. In gele milieuzones mogen diesels met een emissieklasse van 3 en hoger in groene milieuzones mogen alleen diesels met een emissieklasse van 4 en hoger naar binnen.
Elektrisch of hybride?
Steeds vaker wordt voor elektrische of hybride auto’s gekozen. Er komen ook steeds meer elektrische bestelbussen op de markt. Omdat ze relatief nieuw zijn is het aanbod tweedehands elektrische bestelbussen klein.
Het grote voordeel van elektrische bestelbussen is dat ze geen uitstoot hebben. Wel zijn ze duurder in aanschaf. Daar staat tegenover dat je weinig kosten aan onderhoud kwijt bent en tot 2025 geen wegenbelasting hoeft te betalen. Voor wie met zijn bestelbus korte afstanden in de binnenstad moet rijden, kan zo’n elektrische bus heel geschikt zijn. Voor wie veel lange afstanden moet rijden kan de actieradius ontoereikend zijn. Het tussendoor opladen kost dan veel extra tijd.
Een hybride bestelbus rijdt tot de batterij leeg is elektrisch en gaat dan weer over op brandstof. De noodzaak om tussendoor te moeten laden is er niet. Het nadeel van een hybride bestelbus is de dure aanschafprijs.