meer bezoekers op je website krijgen

Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Of je nu een bedrijf hebt, een webwinkel of blog, je website is niets zonder bezoekers. Maar hoe krijg je meer bezoekers op je website? Daar moet je wel wat voor doen. Bezoek kan je op verschillende manieren stimuleren, afhankelijk van je doel en onderwerp van de website en het soort publiek dat je wilt trekken. We zetten hieronder wat ideeën op een rij.

1. Goed scoren in de zoekmachines met behulp van SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Dat houdt in dat je je website zo optimaliseert, dat je beter scoort in de zoekmachines. Om goed te scoren, spelen verschillende factoren mee. Drie belangrijkste peilers zijn:

  • Techniek – je website moet aantrekkelijk zijn en goed en snel werken
  • Inhoud – Je website moet unieke en interessante inhoud hebben en een overzichtelijke structuur
  • Autoriteit – naamsbekendheid, de leeftijd van de website en veel mensen die naar jouw website linken, zorgen voor een betere score in de zoekmachines

Over SEO zijn boeken en websites vol geschreven. Want iedereen wil natuurlijk hoog in de zoekresultaten scoren en niemand weet precies hoe de zoekmachines werken. Je kunt jezelf verdiepen in SEO en een poging wagen om hoger te scoren. Je kan de SEO voor je website ook uitbesteden aan een professional.

2. Google Ads voor meer bezoekers op je website

Om meer bezoekers op je website te krijgen, wordt er veel gebruikgemaakt van Google Ads. Google Ads is een online advertentie platform waar bedrijven advertenties kunnen opstellen om potentiële bezoekers te bereiken. Die advertenties worden door Google getoond aan mensen die op zoek zijn naar een bepaalde zoekterm.

Hoe werkt Google Ads?

  • Je maakt een account aan bij Google Ads
  • Je bepaalt je doel – Je doel kan zijn meer bezoekers naar je website te trekken, meer verkopen te behalen of meer naamsbekendheid te krijgen.
  • Je bepaalt de zoekwoorden die passen bij je bedrijf en website.
  • Je stelt advertenties op. Dat kan een tekst zijn, tekst met plaatje of een video.
  • Je bepaalt je budget. Google Ads werkt op basis van PPC of Pay Per Click. Je betaalt dus als iemand op je advertentie klikt.
  • Je bepaalt je doelgroep: bijvoorbeeld locatie, taal, interesse, leeftijd.
  • Je kiest waar je advertenties moeten verschijnen. In de zoekresultaten van Google als iemand naar één van de door jou gekozen zoekwoorden zoekt en/of in websites die zich hebben aangemeld voor het Google advertentienetwerk.
  • Bieden – Google Ads is een soort veiling. Als het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden heel concurrerend is, zal je meer moeten betalen. Degene die bereid is het meest te betalen, verschijnt op de beste positie.

Het kost wat, maar levert nog meer op als je het goed doet. Dat klinkt misschien eenvoudig maar dat is het niet. Er is veel tijd, ervaring en kennis voor nodig om dit op een succesvolle manier te doen. Wil je dat niet zelf doen, dan kan je de Google Ads uitbesteden. Een groot voordeel daarvan is dat een Google Ads specialist of SEA specialist precies de juiste kennis en ervaring heeft om er meer omzet uit te halen, dan als je het zelf zou doen.

3. Gastartikelen plaatsen

Je kan gastartikelen op verwante websites plaatsen met daarin de zoekwoorden die voor jouw bedrijf of website belangrijk zijn. Vervolgens link je in dat artikel weer naar je eigen website. Dit werkt op twee manieren. De link naar jouw website zorgt ervoor dat je beter scoort in de zoekmachines en je krijgt meer naamsbekendheid en hopelijk meer bezoekers op je website door mensen die het gastartikel lezen.

Ook hier geldt weer: je kan zelf gastartikelen schrijven en zelf websites benaderen waar je een artikel wilt plaatsen, maar er zijn ook bureaus die dat voor je kunnen doen.

4. Bouw een social media netwerk op

Post regelmatig over de laatste ontwikkelingen, trends, nieuwe producten of leuke, interessante feitjes over je bedrijf op Twitter, Facebook, TikTok of Instagram met een link naar je website. Mensen zullen je gaan volgen en dat zal zorgen voor meer bezoekers naar de website van je bedrijf.

Een social media netwerk heb je niet zomaar, het opbouwen kost tijd.

5. Maak gebruik van e-mail nieuwsbrieven

Vraag bezoekers of ze zich willen abonneren op je nieuwsbrief. Stuur regelmatig een nieuwsbrief met updates, nieuwtjes en promoties, die ze op je website kunnen lezen. Zo bouw je een groeiend bestand op van geïnteresseerde bezoekers voor je website.

6. Forums

Op het internet vind je veel forums en communities waar mensen vragen stellen. Meld je aan bij forums die passen bij het onderwerp van je bedrijf, webwinkel of website. Geef deskundige antwoorden met een link naar of vermelding van je website. Zo krijg je uiteindelijk steeds meer bezoekers op je website.