In de afgelopen jaren nam de concurrentie voor bestaande ondernemers sterk toe, met name als gevolg van het groeiende aantal bedrijven in de e-commerce. Zij toonden aan dat het ook zonder fysieke winkel mogelijk is om het vertrouwen van klanten te winnen. In sommige gevallen deden zij dat zelfs door een proces in te richten, waarbij producten direct vanuit een leverancier verstuurd worden in plaats van uit eigen voorraad.
Het risico dat een startende ondernemer loopt is hierbij maar zeer beperkt. De groeiende concurrentie maakt dat het voor bedrijven zaak is om te zoeken naar vormen van online marketing die hen helpen nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten te behouden. Een van de opties: gamification! Onder meer Happy Horizon is een partij die organisaties helpt met het toepassen ervan. In dit artikel lees je er meer over.
Aandacht trekken van consumenten blijkt lastig te zijn
Beoordeel voor jezelf eens, hoe lang je gemiddeld naar een bericht op Facebook, Instagram of bijvoorbeeld de NOS-app kijkt. Is dit meer dan 10 à 15 seconden? Over het algemeen is het voor ondernemers steeds lastiger om de aandacht van een potentiële klant te trekken en vast te houden.
Juist gamification, het aanbieden van een spelletje, helpt hen hierbij. De mens heeft van nature namelijk een zekere drang naar het leveren van prestaties. We vinden het leuk om ons eigen kunnen te vergelijken met dat van anderen. Spelletjes bieden hier de mogelijkheid voor.
Verzamelen van data door mensen spelletjes te laten spelen
Ondanks dat men doorgaans meer tijd neemt voor een spelletje dan voor een regulier bericht, is het ook hierbij belangrijk dat het spel niet te lang duurt. Denk aan een korte quiz van een paar vragen, een puzzel die in een minuut opgelost kan zijn, een spelletje met twee of drie levels, enzovoorts. Wanneer het spel is afgelopen biedt een ondernemer de speler een mogelijkheid om zijn gegevens achter te laten, bijvoorbeeld om deze kans te laten maken op een prijs.
Die gegevens vormen vervolgens de basis voor het vervolg: het omzetten van de lead naar een klant. Om dat vervolg zo goed mogelijk vorm te geven is het inschakelen van een online marketing bureau verstandig. Zo’n bureau helpt een bedrijf een spel te ontwikkelen dat voldoende aansluit op de belevingswereld van de potentiële consument. Evenals dat deze hulp biedt bij het vormgeven van een vervolgcampagne.