offline marketing

Dit zijn populaire vormen van offline marketing in 2024 

In de afgelopen jaren kiest een groeiend aantal bedrijven voor het toepassen van verschillende vormen van online marketing. Zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO, en het adverteren op sociale media zijn daar belangrijke voorbeelden van. Dat online marketing steeds belangrijker is geworden, hangt sterk samen met het toenemend aantal online aankopen van Nederlandse consumenten.

Ook in het eerste deel van dit jaar steeg het totaal aan online bestedingen ten opzichte van vorig jaar, een trend die al langere tijd zichtbaar is. Toch wordt het ondernemers afgeraden om zich uitsluitend te focussen op online marketing; kijk ook naar offline marketing. Een voorbeeld daarvan is pennen bedrukken bij Drukzo. Of denk aan het laten drukken van je logo en bedrijfsnaam op een banner, welke je aan de rand van een sportveld ophangt. Dit artikel zet de populairste vormen van offline marketing op een rijtje. 

Uitdelen van flyers en brochures in de regio 

Waar met online marketing vaak geprobeerd wordt een zo breed mogelijke groep potentiële klanten te bereiken, is offline marketing voornamelijk gericht op de eigen regio. Het draagt bij aan het lokaal vergroten van de naamsbekendheid van een organisatie. Een van de mogelijkheden die je hierbij hebt is flyers maken en huis-aan-huis verspreiden. Of denk aan het laten drukken van brochures, die je in de regio uitdeelt. Informeer bij de gemeente welke mogelijkheden geboden worden om deze vormen van reclame lokaal te verspreiden onder inwoners. 


Sponsoring van een lokale sportvereniging als offline marketing

Een andere manier om de lokale naamsbekendheid van de eigen organisatie te verbeteren, is de keuze voor het sponsoren van een sportclub, dit kan ook door middel van het bedrukken van stickers. Dat kan de plaatselijke hockey- of voetbalvereniging zijn, maar bijvoorbeeld ook een tennisvereniging of een korfbalclub. Het sponsoren van een sportvereniging draagt over het algemeen niet alleen bij aan de naamsbekendheid van de eigen organisatie, ook vergroot het de maatschappelijke betrokkenheid van je bedrijf. Die maatschappelijke betrokkenheid is steeds belangrijker voor veel consumenten. Zij nemen een product het liefst af bij een bedrijf dat zich inzet voor de regio. 

Reclame langs de kant van de weg en op plakzuilen 

Vrijwel iedere plaats heeft een plakzuil. Het is de ideale plek voor het ophangen van posters of bijvoorbeeld het plakken van stickers. In veel gevallen staat het je vrij om zo’n plakzuil van reclame te voorzien. Na verloop van tijd zal de reclame verdwenen zijn, als anderen hun poster hebben opgehangen. Een alternatief is betaalde reclame langs de kant van de weg of bijvoorbeeld op een rotonde.