Je kantoor verbouwen: het is een geweldige uitdaging en kan een mooi begin van een nieuw hoofdstuk zijn. Maar hoe pak je zo’n verbouwing nu aan? Waar moet je op letten en waar moet je goed over nadenken? We voorzien je graag van een aantal praktische tips die ervoor zorgen dat die verbouwing straks soepel verloopt.
1. Wat is de reden?
Denk eens goed na over de daadwerkelijke reden van de verbouwing. Heb je meer ruimte nodig? Wil je een andere uitstraling neerzetten? Of gaan er misschien meer werknemers flexibel werken? Wanneer je weet waarom je verbouwt, is het makkelijker om een passend plan van aanpak te maken en heb je altijd een centraal punt om op terug te vallen tijdens de verbouwing.
2. Maak een boodschappenlijst
Wat heb je allemaal nodig om de waarom te realiseren? Maak aan de hand van je idee een boodschappenlijst waar je alles opzet wat je maar kunt bedenken. Van de gereedschappen en meubelstukken die nodig zijn tot de juiste, goedkope led panelen om je kantoor van goede verlichting te voorzien. Een uitgebreide boodschappenlijst geeft je een idee van wat er nodig is en welke kosten hieraan verbonden zijn. Op basis van je uitgebreide lijst kun je uiteindelijk keuzes gaan maken en specifieke producten en aanbieders selecteren.
3. Wie gaat het doen?
Ga je zelf verbouwen of schakel je hier liever een professionele aannemer voor in? Afhankelijk van de verbouwing die nodig is, kan het zijn dat je veel dingen zelf kunt doen. Een fijne manier om op kosten te besparen, maar ben wel realistisch. Het leggen van een nieuwe gietvloer is misschien zelf te doen met behulp van een aantal tutorials, maar het krijgen van de juiste kwaliteit vraagt vaak toch om de hulp van een professional.
4. Stel een budget vast
Nu je weet wat je wilt, waarom je het wilt en wie het gaat doen, kun je een budget vast gaan stellen. Probeer het zo ruim mogelijk in te schatten en houdt ruimte over voor onverwachte kosten. Zorg er daarnaast altijd voor dat je budget niet zo groot is dat je uiteindelijk in de financiële problemen komt. Ben realistisch, en laat indien mogelijk vooral een specialist met je meedenken en kijken!
5. Maak een planning
Je wilt de dagelijkse werkzaamheden op kantoor natuurlijk zo min mogelijk verstoren: en om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om een goede planning te maken. Splits de verbouwing eventueel op in verschillende onderdelen, en geef medewerkers een tijdelijke werkplek totdat hun nieuwe werkplek klaar is.