Komt er een energie aanbieder bij de deur om nieuwe klanten te zoeken? In veel gevallen krijg je dan een aanbod. In dit aanbod wordt vaak gezegd dat de huidige energieleverancier te duur is en dat het goedkoper kan. In veel gevallen is deze bewering waar, want wanneer een energiemaatschappij een nieuwe klant vindt, worden er welkomstkortingen gegeven.
Daarom is het jaarlijks overstappen van energie aanbieder zeker een goed idee om te besparen. Wel zijn er belangrijke aspecten die men in overweging moet nemen, wanneer er van energiemaatschappij gewisseld wordt.
Vijf belangrijke aspecten
Er zijn belangrijke aspecten om mee te laten wegen bij het overstappen van energieaanbieder. Bij colportage aan de deur willen verkopers vaak meteen de overstapformulieren al invullen. Bij telefonische colportage wordt vaak al vrij snel een nieuw energiecontract verkocht. Toch raden we aan eerst zelf goed onderzoek te doen.
Ervaringen van bestaande klanten
Bekijk bijvoorbeeld de ervaringen van bestaande klanten van de nieuwe energiemaatschappij eens. Hoe tevreden zijn zij over de kortingen die ze hebben verkregen? Hoe is de service bij de nieuwe energiemaatschappij? Kloppen de kortingen en tarieven? In veel gevallen loont het om de nieuwe maatschappij eerst even op te zoeken op het internet, alvorens over te stappen.
Controleer de prijzen op de website
Het is belangrijk om de prijzen op de website goed door te nemen. Niet alle energieleveranciers maken meteen duidelijk wat de gastarieven zijn en hoe hoog de regiotoeslag is. Het is tegenwoordig gebruikelijk dat energie aanbieders deze apart op de website vermelden, maar in sommige gevallen is de toeslag opgenomen in de tarieven. Een dergelijke site is energieaanbiedingen.nl.
Denk om de opzegvergoeding
Denk ook om de opzegvergoeding. Controleer voor het overstappen eerst goed of het huidige energiecontract al mag worden opgezegd. Wie opzegt voor het einde van het contract, kan een boete verwachten van de huidige energieleverancier. Deze boete noemt men de opzegvergoeding.
Vroegtijdig overstappen naar een andere energieleverancier kost geld. Dit is de opzegvergoeding. In sommige gevallen biedt de nieuwe energie aanbieder aan om de opzegvergoeding te betalen. Toch is dit bij een energie aanbieding lang niet altijd het geval. De maximale opzegvergoeding ligt tussen de 50 en 125 euro.
Automatische contractverlenging
Kijk ook naar de automatische contractverlenging. Het is belangrijk om te weten of het energiecontract jaarlijks stilzwijgend wordt verlengd. Wettelijk wordt het contract dan omgezet in een duur voor onbepaalde tijd. Met een opzegtermijn van 30 dagen mag de consument dan altijd opzeggen, zonder daarvoor een opzegvergoeding te hoeven betalen.
Rechten en plichten als koper: (telefonische) colportage
Wanneer men ingaat op een aanbieding van een energieaanbieder, is het goed te beseffen dat daar rechten en plichten bij horen. De regels voor de aankoop aan de deur en telefonische aankoop kunnen van elkaar verschillen. In ieder geval mag men binnen 14 dagen afzien van een koop op afstand. Het maakt niet uit of die afstand de deur is, of een telefoonlijn. Meer over colportage kun je hier vinden.