Met de komst van internet en de toenemende digitalisering zien we dat kantoorwerk een hele andere dynamiek kent. Het werk is ontzettend veranderd en op veel fronten ook vergemakkelijkt. Snap je iets even niet? Eén keer googelen en je hebt het antwoord gevonden. De meeste mensen kennen de slimste online kantoortrucjes dan ook wel. Maar er zijn ook apps die nog niet door iedereen worden gebruikt maar wel superhandig zijn. Benieuwd welke apps je echt moet kennen als ervaren kantoortijger? Dat lees je in dit blog.
Weg met de scanner
Wie heeft er tegenwoordig nog een scanner op kantoor staan? Met de komst van de smartphone met vaak een fantastische camera is dat echt niet meer nodig. De kwaliteit van foto’s in uitstekend en met behulp van een slim staaltje techniek van de diverse scan apps zul je al snel merken dat dit heel gebruiksvriendelijk is. Welke apps goed zijn om te kennen? Goede opties zijn Genius Scan, iScanner, Microsoft Lens en Adobe scan. Maar ook bekende apps als Evernote hebben vaak een hele goede scan functie. Zowel tekst als afbeeldingen worden automatisch herkend en kunnen aangepast worden.
Projectmanagement
In veel banen draait het vandaag de dag om projectmanagement en het beheersen van diverse processen. Ook dit is iets waar technologie en zeker apps bij kunnen helpen. Twee goede voorbeelden hiervan zijn Asana en Monday.com. Asana is een uitgebreide tool voor projectmanagement die het eenvoudig maakt om taken toe te wijzen, deadlines te beheren en projecten te volgen. Daarnaast is monday.com een flexibel werkplatform dat kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van je team voor projectmanagement en samenwerking. Deze apps kunnen je helpen om efficiënter te werken met een team, beter onderling te communiceren en het overzicht te houden.
Documentbeheer en notities
We kunnen natuurlijk wel alle documenten in gaan scannen maar je moet ze ook ergens overzichtelijk opslaan en beheren. Een goed programma hiervoor is wederom Evernote. Dit is een overzichtelijke plek voor het maken van notities, het opslaan van webartikelen en het organiseren van diverse ideeën op een centrale plek. Een gratis notitie-app van Microsoft is OneNote, dit is een ideaal programma voor het vastleggen van ideeën, het maken van aantekeningen tijdens vergaderingen en het bijhouden van informatie. Ten slotte is er nog Google Drive wat erg populair en gebruiksvriendelijk is. Deze app is zeer geschikt voor het opslaan en het delen. En het samenwerken aan (dezelfde) documenten, spreadsheets en presentaties.
Kortom, je kan soms meer met apps dan je denkt. Apps zijn ideaal om in te werken wanneer je ook samen met meerdere mensen aan hetzelfde project werkt. Het is namelijk overal te checken en de kosten zijn vaak zeer laag. Wanneer je kiest voor een app van een groter merk zoals Microsoft zul je zien dat deze ook perfect samengaat met de andere programma’s waardoor samenwerken nog soepeler verloopt. Dus gebruik de juiste apps op kantoor en je krijgt nog meer gedaan in minder tijd. Klinkt goed toch? Succes!