google seo

Investeren in search marketing

Wil jij graag bovenaan in de zoekmachine resultaten verschijnen en zichtbaar zijn voor potentiële klanten? Dan is het slim om te investeren in search marketing. Search marketing ofwel zoekmachine marketing houdt in dat je een website of webpagina’s optimaliseert voor de zoekmachines als Google en Bing. Dat kan op twee verschillende manieren: door zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). De eerste vorm is een organisch proces en aanzienlijk goedkoper dan de tweede advertentievorm. De betaalde zoekmachine resultaten staan echter altijd boven de niet-betaalde zoekresultaten in Google. Wat is search marketing precies en waarom is het slim om investeren in search marketing?

Wat is zoekmachine marketing?

Zoals hierboven benoemd, heeft zoekmachine marketing invloed op de resultaten in zoekmachines. Deze vorm van marketing vraagt om het optimaliseren van jouw zoekmachine resultaten. Investeren in search marketing kun je dus doen door de organische resultaten (de niet- betaalde resultaten) te optimaliseren of door in te zetten op SEA. De eerste vorm heet SEO (Search Engine Optimization) en zorgt ervoor dat je de online vindbaarheid vergroot door middel van relevante content teksten met goedgekozen keywords waar jouw doelgroep op zoekt.

Je richt je op een hoge positionering van jouw website en webpagina’s in de zoekmachines. Het is marketingtool voor de lange termijn. Met goed ingerichte pagina, de juiste content en linkbuilding creëer je duurzame posities bovenaan in de zoekmachines. SEO zorgt voor meer conversie en traffic op je website. Met SEA (Search Engine Advertising) zet je betaalde advertenties in om in de bovenste zoekresultaten te komen. Het levert snel resultaat op maar het is niet eenvoudig om een goede advertentiecampagne op te zetten en bovendien is het een flinke kostenpost.


Waarom investeren in search marketing?

De meeste mensen maken gebruik van Google en Bing om informatie te krijgen over specifieke producten, diensten, mensen of bedrijven. Met een zoekterm of vraag in Google worden relevante resultaten getoond die gerelateerd zijn aan het zoekwoord. Het investeren in search marketing zorgt er dus voor dat jouw website bovenaan in deze resultaten verschijnt. Dit leidt o.a. tot een hogere conversie en resulteert in een aankoop, aanvraag voor offerte of de inschrijving voor een nieuwsbrief.

Je kunt door het investeren in search marketing dus kiezen voor SEO of SEA. SEO en SEA Voor SEO heb je geduld nodig, investeren in search marketing door middel van SEO kost tijd, maar levert op den duur wel duurzame posities in de zoekmachines op. Ben je ongeduldig? Dan kun je het ook combineren met betaalde advertenties. De kosten hiervoor hangen af van het zoekwoord en het aantal bezoekers. Bij betaalde advertenties bepaal je per een bedrag per klik. Het bedrag is afhankelijk van de populariteit van de zoekwoorden. Een zoekwoord wat veel wordt gebruikt heeft een hogere prijs dan een zoekwoord voor een specifieke niche. Door een goed zoekwoordenonderzoek te doen weet jij welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en welke handig zijn als je besluit te investeren in search marketing. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat je meer zichtbaarheid krijgt en beter naar voren komt in de zoekresultaten.