goed doel

Een goed doel opzeggen, dat doe je zo

Soms komen er mensen aan de deur, word je gebeld of word je op straat aangesproken. Voor je het weet, zit je aan weer een goed doel vast. Iedere maand of ieder jaar wordt er dan automatisch een bedrag van je rekening afgeschreven. En het houdt niet op voordat je het zelf weer opzegt.

Een goed doel opzeggen, hoe pak je dat aan?

Er kan een moment komen dat je niet meer achter een bepaald goed doel staat, een ander goed doel wilt steunen of dat het je financieel niet goed meer uitkomt. Dan is het tijd om een goed doel op te zeggen. Hoe pak je dat aan?

Opzeggen van een goed doel wordt je niet altijd gemakkelijk gemaakt. Soms kan je telefonisch of online opzeggen maar dan moet wel allerlei gegevens paraat hebben. In andere gevallen moet je een brief schrijven of moet je die zelfs aangetekend versturen. Kortom gedoe…


Opzeggen kan gelukkig ook makkelijk

Je kan gelukkig ook op een makkelijke manier een goed doel opzeggen via Opzeggen.nl. Je zoekt daarvoor op de site alleen de organisatie waar je je bijdrage wilt opzeggen. Zij weten precies wat je moet doen om op te zeggen. Moet je een brief schrijven of aangetekend versturen dat doen zij dat voor je tegen betaling van een paar euro. Je moet dan alleen nog even opletten of het opzeggen van je lidmaatschap en je automatische incasso ook echt wordt stopgezet.

Opzeggen, je bent niet de enige

De kosten van energie en boodschappen stijgen, geld wordt minder waard en mensen komen dus vaker krap te zitten. Logisch dat je dan je bankrekening eens goed naloopt en bekijkt hoe je je uitgaven kan beperken of hoe je kan besparen. Abonnementen en goede doelen opzeggen is dan vaak iets dat als eerste wordt gedaan.

Volgens de NOS is het een trend dat goede doelen steeds minder inkomsten krijgen. Dit is bij iets minder dan de helft van de goede doelen die bij de branche zijn aangesloten het geval. Tijdens de Corona crisis was het ook al zo omdat er minder mensen langs de deuren gingen om nieuwe donateurs te vinden. Het is normaal dat tijdens jaren dat de economie het wat minder goed doet, mensen minder aan goede doelen geven. Als de economie weer aantrekt, neemt de bereidheid om meer te doneren ook weer toe.