rommel de baas

3 Gouden regels voor een opgeruimd huis

Je hebt ruimers en poetsers. Maar om te kunnen poetsen, moet je eerst ruimen. Veel heeft met je prioriteiten, karakter en instelling te maken. Gelukkig ben je nooit te oud om te veranderen. De drie regels hieronder helpen je om de rommel eronder te krijgen.

Rommel in je huis, chaos in je hoofd

De ene persoon is netter dan de ander. Sommige mensen worden al zenuwachtig als er een leeg kopje op tafel staat. Anderen kunnen rustig een boek lezen terwijl ze omringd worden door rommel. Toch, als je het vraagt heeft iedereen liever een nette en opgeruimde omgeving. Rommel in je huis, chaos in je hoofd, wordt terecht gezegd.

3 Gouden regels om de rommel de baas te blijven

Het voorjaar is bij uitstek de tijd om een grote schoonmaak te houden. Dat is overgebleven van vroeger. Het was toen hard nodig om na een winter waarin de door kolenkachels verwarmde huizen , de boel weer eens flink te luchten en schoon te maken. En nog steeds is het fijn om met een schoon en opgeruimd huis het voorjaar in te gaan.

Zo houd je het netjes…

Zonder iets van orde en regelmaat zal het je nooit lukken om de rommel eronder te krijgen. Daarom drie regels waarmee het wel lukt:

#1 Zorg dat alles een vaste plek heeft

Alles spullen in je huis moeten een vaste plek hebben. Jassen aan de kapstok, tassen en sleutels in een la of kast. Maar ook de post, rekeningen die je moet betalen, enz. Dat geldt ook voor de keuken en de badkamer. Als je niet voldoende opbergruimte hebt, maak dan ruimte vrij door spullen die je niet gebruikt weg te doen of op te slaan of creëer extra bergruimte.

Als alles in huis een vaste plek heeft, scheelt je dat ook veel tijd omdat je minder hoeft te zoeken.

#2 Ruim alles wat je gebruikt meteen op

Ruim spullen op als je ze gebruikt hebt. De rommel achter je opruimen, dus meteen als je iets gebruikt hebt, werkt vaak beter dan alles laten liggen en het op een later moment in één keer aanpakken. Als alles een vaste plek heeft, zoals gezegd in #1, dan lukt dat ook een stuk beter. Als je naar een andere ruimte gaat,

#3 Houd het bij met een schema

Houd er een vast schema of een vaste routine op na waarbij je iedere dag bepaalde taken uitvoert. Zo kan je iedere dag een bepaalde ruimte of kamer opruimen en schoonmaken. Of je verdeelt het naar soorten klussen.

Als je een ruimte aanpakt, werk dan altijd van boven naar beneden. Begin met het ‘droge werk’ zoals ruimen, stof afnemen, stofzuigen en doe daarna het ‘natte werk’ zoals afnemen en dweilen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *