Van buiten heeft je haar te lijden onder het verven, föhnen en stylen. Van binnen uit wordt de kwaliteit bepaald door hormonale veranderingen, het ouder worden en vooral je voeding.

Je haar verandert

Je haar heeft heel wat te lijden onder weersomstandigheden zoals zon en wind, onder het zwemmen in zout en gechloreerd water en niet te vergeten allerlei chemicaliën in haarverzorgingsproducten, waarvan haarverf de zwaarste aanslag is. Maar ook door het ouder worden wordt je haar droger, minder dik en vol, de kleur verandert en de structuur. Maar net als je je huid door een goede verzorging en goede voeding zo lang mogelijk jong kunt houden, geldt dat ook voor gezond haar.

 

Een goede en gevarieerde voeding

Naast een goede verzorging met een goede shampoo en conditioner is een goede en gevarieerde voeding met voldoende vitaminen en mineralen heel belangrijk. Probeer vooral van de volgende ingrediënten voldoende binnen te krijgen.

 

Vitamine A

Vitamine A helpt de talgproductie onder controle te houden en is een belangrijke antioxidant.

Komt voor in:

lever, eieren, yoghurt, zoete aardappel, avocado, abrikozen, perziken, mango en papaja.

 

Vitamine B9 (foliumzuur)

Helpt de productie van rode bloedcellen die zorgen voor de aanvoer van zuurstof en helpen bij de groei van haar.

Komt voor in:

volkorenproducten, lever, spinazie, sinaasappelen, aardbeien en bananen.

 

IJzer

IJzer is belangrijk voor de groei van je haar.

Komt voor in:

Groene groenten, vlees, bonen, fruit en volkorenproducten.

 

Koper

Koper speelt een rol bij de pigmentatie van het haar en het vertragen van het grijs worden.

Het komt voor in:

lever, vis, noten, volkorenproducten.

 

Zink

Zink helpt de haarzakjes gezond te houden en helpt bij de opbouw van proteïnen en enzymen die een rol spelen bij de groei.

Komt voor in:

Eieren, zaden, noten, vis en voeding rijk aan proteïnen.

 

Omega 3

Omega-3 helpt de hoofdhuid soepel te houden en voorkomt uitdroging van haar, haaruitval en roos. Het laat je haar glanzen en zorgt voor elasticiteit.

Komt voor in:

Lijnzaad, vette vis, noten en (pompoen)zaden.

 

Proteïnen

Je haar bestaat voor meer dan 90% uit proteïnen. Proteïnerijke voeding is belangrijk voor stevig en sterk haar.

Komt voor in:

Kip, bonen, bananen, noten, rundvlees, magere zuivelproducten.



X

Rubriek.nl is wettelijk verplicht om je te informeren en toestemming te vragen over het gebruik van cookies en vergelijkbare technieken.
Op Rubriek.nl wordt gebruik gemaakt van: functionele cookies om de website goed te laten werken, analytics cookies om te kijken welke pagina's hoe lang bezocht worden en advertising cookies zoals Adsense en Doubleclick. Adverteerders kunnen soms cookies gebruiken om informatie over bezoekers te verzamelen. Hier hebben wij geen invloed op.

Lees hier het hele cookie- en privacybeleid van Rubriek.nl of ga akkoord.