mooi haar van binnen

Vitamines en mineralen voor je haar, de 11 belangrijkste

Van binnenuit 5 beste vitaminen voor haarbelangrijke mineralen voor je haarandere voedingsstoffen

Van buiten heeft je haar te lijden onder het verven, föhnen en stylen.

Van binnen uit wordt de kwaliteit bepaald door hormonale veranderingen, het ouder worden en vooral je voeding.

Gezond haar van binnenuit

Je haar heeft van buiten heel wat te lijden onder weersomstandigheden zoals zon en wind, zwemmen in zout en gechloreerd water en niet te vergeten allerlei chemicaliën in haarverzorgingsproducten, waarvan haarverf de zwaarste aanslag is.

Maar ook door het ouder worden, wordt je haar dunner, minder dik en vol, de kleur verandert en ook de structuur. Maar net goede voeding voor de huid belangrijk is om zo lang mogelijk jong te houden, geldt dat ook voor gezond haar. Hieronder lees je welke vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen belangrijk zijn om je haar in goede conditie te houden.

De 5 beste vitaminen voor je haar

Om je haar in topconditie te houden is het belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen via je voeding of desnoods met supplementen

Vitamine A

Vitamine A is belangrijk omdat het helpt de talgproductie onder controle te houden en is een belangrijke antioxidant.

Vitamine A komt voor in o.a. : lever, eieren, yoghurt, zoete aardappel, avocado, abrikozen, perziken, mango en papaja.

B-Vitamines

Vitamine B8 of biotine is een belangrijke vitamine die in verband wordt gebracht met haargroei. Andere B-vitamines helpen bij de productie van rode bloedcellen die zorgen voor de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de hoofdhuid en de haarzakjes.

Vitamine B komt voor in veel verschillende soorten voeding, o.a. in volkoren producten, amandelen, vlees, vis, zeevruchten en groene groenten.

Vitamine C

Vitamine C is een krachtige antioxidant die helpt tegen de schade van vrije radicalen (1). Verder is voldoende vitamine C om collageen aan te maken. Collageen is belangrijk voor een goede structuur van je haar. Vitamine C is bovendien nodig om ijzer in je lichaam op te nemen.

Vitamine C komt voor in groente en fruit. Bekijk hier de top-10 voeding met vitamine C.

Vitamine D

Vitamine D speelt een rol bij de aanmaak van nieuwe haarzakjes waaruit nieuwe haren kunnen groeien. Vitamine helpt bovendien bij de opname van andere voedingsstoffen als calcium, magnesium en fosfor (2), die je haar sterk houden.

Vitamine D komt voor in kleine hoeveelheden in vette vis. Maar de meeste vitamine D krijg je binnen door de stralen van de zon. De Voedingsraad adviseert mensen die weinig in de zon komen en/of die ouder zijn dat 50, om een supplement te nemen.

Vitamine E

Net als vitamine C, is vitamine E een antioxidant die schade door vrije radicalen tegengaat. Mensen die last hadden van haarverlies, zagen volgens dit onderzoek tot 34% meer haargroei na het gebruik van een supplement van vitamine E.

Vitamine E komt voor in: zaden, amandelen, spinazie en avocado. Er zijn ook supplementen.

gezonde voeding voor je haar

Dit zijn de belangrijkste mineralen

IJzer

IJzer is een belangrijk mineraal voor de groei van je haar. IJzer helpt rode bloedcellen het om zuurstof naar je cellen te brengen. IJzer speelt een rol bij haargroei. Een tekort aan ijzer is de reden voor bloedarmoede en kan haarverlies veroorzaken.

IJzer komt voor in o.a. oesters, eieren, rood vlees, bladgroenten en linzen.

Koper

Het mineraal koper speelt een rol bij de pigmentatie van het haar en het vertragen van het grijs worden.

Het komt voor in o.a.: lever, vis, noten, volkoren producten.

Zink

Het mineraal ink helpt de haarzakjes gezond te houden en helpt bij de opbouw van proteïnen en enzymen die een rol spelen bij de groei.

Zink komt voor in o.a.: eieren, zaden, noten, vis en voeding rijk aan proteïnen.

Andere belangrijke voedingsstoffen

Behalve vitaminen en mineralen zijn voldoende omega-3 vetzuren en proteïnen belangrijk voor gezond haar van binnenuit.

Omega 3

Omega-3 vetzuren zijn gezonde vetten die helpen de hoofdhuid soepel te houden en voorkomt uitdroging van haar, haaruitval en roos. Het laat je haar glanzen en zorgt voor elasticiteit.

Omega-3 komt voor in o.a.: lijnzaad, vette vis, noten en (pompoen)zaden.

Proteïnerijke voeding

Je haar bestaat voor meer dan 90% uit proteïnen of eiwitten. Proteïnerijke voeding is belangrijk voor stevig en sterk haar.

Proteïnen komen voor in o.a.: Kip, bonen, noten, rundvlees, magere zuivelproducten.