Dieet voor een stralende huid

Wil je stralende, soepele huid? Neem dan liever een bord met zalm en asperges en vergeet de vetarme maaltijden maar even.

De volgende goede voedingsmiddelen kunnen je een stralend uiterlijk geven en acne, eczeem en rimpels verminderen of voorkomen.

Proteïnen

Eet voldoende proteïnen van de goede soort. Proteïnen zijn noodzakelijk voor het herstellen van de cellen en houden veroudering tegen. Vis is hiervoor het aangewezen product, evenals eiwit, en mager vlees zoals kip- en kalkoenfilet.

Neem gerust wat vet

Wees niet bang om vet te gebruiken, het is zelfs belangrijk dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Gezonde vetten en oliën zorgen voor antioxidanten. Vette vis bevat veel omega-3 vetzuur. Dus ga voor zalm, makreel en tonijn om mooi te blijven. Ook olijfolie doet je uiterlijk goed en verlaagt tegelijkertijd je slechte cholesterol.

Vermijd suiker en snel opneembare koolhydraten

Behalve suiker en producten waaraan suiker is toegevoegd, vallen ook brood, aardappelen, pasta’s en rijst tot de koolhydaatrijke producten. Deze producten zorgen voor pieken en dalen in je bloedsuiker waarbij er chemische veranderingen in je lichaam plaatsvinden die leiden tot de vorming van de verouderende vrije radicalen die het collageen in de huid afbreken. Je zou dus kunnen zeggen dat je van suiker eerder rimpels krijgt.  Collageen zorgt voor elasticiteit en soepelheid van de huid.

Voeding die de aanmaak van collageen stimuleert

Voor een stevige en elastische huid is collageen dus heel belangrijk. Collageen neemt af als je ouder wordt, door roken, UV-stralen van de zon en ongezonde voeding.

Collageen begint in je lichaam als pro-collageen. Om collageen aan te maken heeft je lichaam twee aminozuren nodig, glycine en proline, vitamine C en koper.

  • Voeding met voldoende vitamine C is dus heel belangrijk.
  • Verder is glycine nodig, dat vind je in eiwitrijke voeding als bonen, vis, kaas, gelatine, vlees en vleesbouillon getrokken van botten.
  • Daarnaast heeft je lichaam ook behoefte aan proline, een aminozuur dat je vindt in eiwit, zuivel, kolen, asperges en paddestoelen.
  • Tot slot is een kleine hoeveelheid koper nodig. Dat krijg je binnen als je sesamzaad, cacao, linzen, cashewnoten of orgaanvlees eet.

Antioxidanten

Natuurlijk heeft je lichaam wel wat koolhydraten nodig, maar haal ze liever uit fruit en groenten dan uit suiker en bewerkte koolhydraten zoals wit brood en witte pasta. Groenten zijn rijk aan antioxidanten. Die gaan de strijd aan met de vrije radicalen die veroudering van de huid juist in de hand werken.

Gezonde, mooie huid? Eet dit vaker

1. Granaatappel

Voor een mooie huid kun je de granaatappel het beste bovenaan je lijstje zetten. De granaatappel bevat veel vitamines en voedingsstoffen, waaronder polyfenolen wat een zeer krachtige antioxidant is. Deze antioxidanten stimuleren de aanmaak van collageen, zorgen voor een frissere huidskleur en verminderen cellulite.

Drink granaatappel als sap, of maak één van deze recepten met granaatappel.

2. Blauwe bessen

Naast de granaatappel staat de blauwe bes ook bekend als een antioxidantenbom. Het eten van blauwe bessen helpt je celbeschadigingen te voorkomen waardoor je minder snel rimpels krijgt.

Lees hier meer over blauwe bessen.

3. Paranoten

Paranoten zijn zeer rijk aan selenium. Selenium is belangrijk om de elasticiteit van de huid op peil te houden. Bovendien helpt selenium ook voor sterke nagels en haar. Paranoten bevatten ook veel zink. Zink wordt vaker toegpast als ingrediënt voor huidzalven die helpen bij acne, eczeem en psoriasis. Verder is de noot ook rijk aan vetzuren die voorkomen dat de huid droog wordt.

4. Groene groenten

Groenbladerige groenten zoals b.v. spinazie, spruitjes en groene kool zijn rijk aan vitaminen en mineralen, maar bevatten daarnaast ook nog fytochemicaliën zijn een soort natuurlijke antibiotica die het lichaam en de huid beschermen tegen bacteriën en schimmels. Groene groenten zijn ook rijk aan bèta-caroteen en luteïne die de elasticiteit en stevigheid van de huid in stand houden.

5. Omega-3

Je hebt natuurlijk gezonde en ongezonde vetten. Maar goede vetten zijn er belangrijk voor een gezonde en mooie huid. Zo helpen omega-3 vetzuren om de celwand in tact te houden zodat water en voedingsstoffen de huid kunnen bereiken maar dat de huid beschermt worden tegen schadelijke stoffen. Omega-3 vetzuren beschermen ook tegen schade door de zon en kunnen ontstekingen verminderen. Omega-3 komt o.a. voor in vette vis en lijnzaadolie.

Lees hier meer over omega-3 vetzuren.

6. Eiwitten

Eiwitten of proteïnen bevatten veel zink en andere belangrijke voedingsstoffen voor de huid. Zink zorgt voor een goede afweer tegen ontstekingen en helpt de huid jong en soepel te houden.

7. Yoghurt

Net als melk bevat yoghurt veel calcium. Maar zure melkproducten en in het bijzonder yoghurt bevatten ook nog goede bacteriën die de werking van de darmen bevorderen en voor een gezonde darmflora zorgen. Natuurlijk kun je ook yoghurt gebruiken waaraan probiotica zijn toegevoegd, deze helpen extra om het immuunsysteem te versterken. Een goed immuunsysteem en goede darmflora zijn ook van belang voor de huid omdat hierdoor schadelijke bacteriën, die acne en ontstekingen kunnen veroorzaken, geen kans krijgen.

Water

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar drink water, liefst een glas of 6-8 per dag. Dat lukt makkelijk als je vruchtensappen en frisdranken laat staan en daarvoor in de plaats gewoon water drinkt.

Dieet alleen niet genoeg?

Gebruik dan crèmes met antioxidanten. Deze crèmes voeden je huid met extra vitamines A, C en E en houden de huid jong. Producten met hyaluronzuur en retinol-A stimuleren de collageen productie.