Er zijn talloze parfums, en iedere dag komen er nieuwe bij.
Maar er zijn ook bijzondere parfums. Ze zijn bijzonder omdat ze al lang bestaan, nog steeds populair zijn, heel duur zijn of omdat er een bijzonder verhaal aan vast zit.
Carthusia
Deze parfum is zo bijzonder omdat hij voor het eerst ontwikkeld werd door monniken op het eiland Capri in 1390. Velen noemen dit dan ook de oudste bekende officiële parfum. Capri is een vulkanisch eiland in de Middellandse Zee met een grote verscheidenheid aan bloemen. Een monnik wilde een speciaal boeket samenstellen met de mooiste bloemen van het eiland ter ere van een bezoek van een koningin.
Het boeket stond in een vaas met water en na drie dagen was dit water zo geurig geworden dat de monnik er door geïnspireerd werd. Hij ontwikkelde met die bloemen een parfum waarvan de formules en recepten geheim werden gehouden. Pas in 1948, toen iemand van het klooster de formules ontdekte, ging het parfum, met toestemming van de Paus, in productie. De parfums worden op de oude manier en op kleine schaal geproduceerd, zodat de kwaliteit hoog kan blijven en de originele bloemen van het eiland gebruikt kunnen worden. Belangrijk ingrediënt voor de geur voor vrouwen is de wilde anjer van Capri.
CHANEL no. 5
Chanel is één van de meest bekende parfums in de geschiedenis. Het schijnt dat er iedere 30 seconden ergens op de wereld een fles Chanel over de toonbank gaat, wat het tot het best verkochte parfum maakt. De parfum werd in 1921 ontwikkeld in opdracht van modeontwerpster Coco Chanel door parfumeur Ernest Beaux. Coco Chanel ontwierp eenvoudige mantelpakken, jurken en sportkleding. Ze vond dat haar modehuis een eigen geur nodig had. Ze wilde niet dat de geur, zoals andere parfums in die tijd, eenbloemig rook. De parfum moest naar een vrouw ruiken en niet naar één bloem. Haar opdracht luidde dat ze een geur wilde laten maken die kunstmatig was. Ernest Beaux liet zich voor de geur inspireren door de middernacht zon, de meren en rivieren op de Noordpoolcirkel die hij een jaar daarvoor bezocht had. Hij kwam uiteindelijk met vijf versies Chanel no. 1 t/m 5. Coco koos zonder aarzelen No. 5.
De geur
- topnoten – ylang ylang en neroli
- hartnoot – jasmijn en meiroos
- basisnoot – sandalwood en vanille
Het parfum Shalimar is geïnspireerd door het liefdesverhaal van Shah Jahan en Mumtaz Mahal in Noord-India. Zij ontmoetten elkaar in de tuinen van Shalimar en werden verliefd, ze trouwden, kregen kinderen. Bij de laatste bevalling overleed Mumtaz Mahal aan complicaties. Enkele jaren later in 1635 bouwde de Shah de Taj Mahal ter ere van zijn vrouw. Shalimar staat ook wel bekend als de geur van de verleiding.
In 1925 ontwikkelde Jacques Guerlain de parfum Shalimar. Ingrediënten van Shalimar zijn bergamot, vanille en iris. Shalimar is tot vandaag een zeer populaire, exotische geur. Voor de reclames van Shalimar werd uitsluitend gebruik gemaakt van brunettes.
Amouages
Dit Arabische parfum is een herinnering aan de glorieuze geschiedenis van het grote rijk van de Kalief van Baghdad. Ruim 2000 jaar geleden was de wetenschap daar zijn tijd ver vooruit. De ontwikkeling van het parfum was destijds één van de technische doorbraken. In 1983 wilde de Sultan van Oman iets de eeuwenoude Arabische kunst van het parfum maken nieuw leven inblazen. Amouage, dat golven van emotie betekent, is gemaakt met oude geheime technieken en recepten. Een ingrediënt dat de parfum al heel bijzonder maakt is een soort wierookhars Frankinsence, dat alleen in Oman voorkomt en destijds nog kostbaarder was dan goud.
CLIVE christian no. 1
Uitgeroepen door het Guinnes Book of Records tot de duurste parfum ter wereld, waarbij kosten nog moeite gespaard worden. De geur bevat de meest zeldzame en kostbare ingrediënten. De nog duurdere limited edition is verpakt in een handgemaakt kristallen flesje met een diamant in goud gelegd. 30 ml Parfum kost 2.050 euro.
De geur
- topnoten – ananas, pruim, mirabel, witte perzik
- hartnoten – roos, jasmijn, ylang ylang, anjer
- basisnoten – vanille, tonkabonen en ceder
De Engelse zakenman Clive Christian kocht in 1999 het British Perfume House. Dit parfumhuis was beroemd omdat het door Queen Victoria als hofleverancier was uitgeroepen en mocht een kroontje boven de naam plaatsen. Clive Christian ontwikkelde No. 1, dat in korte tijd het duurste parfum werd.
30 ml Parfum kost 2.050 euro.