auto's importeren

Een auto importeren

Het kan altijd beter

Met een auto is het net als een huis. Het kan altijd groter en mooier. Maar groter en mooier betekent meestal ook: duurder. Niet altijd. Als je een auto importeert, kun je door het BPM verschil en de prijspolitiek van de importeurs en de dealers wel grofweg 25% besparen op een vergelijkbare auto. Of, en dat spreekt de liefhebbers onder ons aan, een 25% duurdere auto rijden voor hetzelfde budget!

Zelf importeren?

Een auto importeren kent een stuk of zes stappen. Je gaat op zoek, maakt een deal in het buitenland, regelt en verzekert het transport, gaat naar de douane voor betaling van importrechten en de rest-BPM. Dan naar de RDW voor een kenteken (en als je pech hebt ook nog voor een type goedkeuring) en dan naar huis. Kortom, heel erg tijdrovend, veel gedoe en als je pech hebt (zeker de eerste keer is die kans groot) ook nog tegenslag. En tegenslag gaat altijd gepaard met extra kosten.

Goedkoper

In theorie is “alles zelf doen” het goedkoopst, In de praktijk kan dat behoorlijk tegenvallen. Zelfs onze voormalige Minister van Economische Zaken Henk Kamp, heeft met de import van zijn Audi TT Cabrio behoorlijk in zijn maag gezeten. Na de import bleek bij de eerste APK, dat de katalysator van zijn auto was verwijderd in Duitsland.

Daar gaat je voordeel dan, als je geen APK op je geïmporteerde auto kunt krijgen. Onverkoopbaar en verboden om in te rijden.

Gelukkig bestaan er ook sites als MijnAutoonderdelen.nl die je importschade tot een minimum kunnen beperken. Ook als je bepaalde buitenlandse onderdelen moet vervangen van de RDW om voor een Nederlands kenteken in aanmerking te komen, kun je daar terecht.

Een auto importeren

Laten importeren

Maar je kunt het ook anders aanpakken. Er zijn bedrijven die alles voor je uit handen kunnen nemen. Je kunt zelf de markt afstruinen en vervolgens een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om de auto van je keuze voor de deur af te laten leveren. Voor een vooraf bepaalde, vaste prijs.

Op papier ben je dan misschien iets duurder uit (echter nog steeds goedkoper dan bij de dealer in Nederland) maar je loopt geen risico, hebt geen gedonder met de instanties en dat is ook wat waard natuurlijk.

Met een bedrijf als Dasimport.nl bijvoorbeeld. Op hun site staat een zoekmachine waarmee je de importauto van je dromen kunt vinden. En een dropbox waarmee je vrijblijvend een rest BPM-calculatie kunt aanvragen. Handig, want de BPM-berekening is voor een leek best lastig. Desgewenst zetten zij je auto daarna voor de deur.

Als het niet de moeite waard is, doe je het gewoon niet. Als het wel geld scheelt, dan wordt het interessant natuurlijk.

Over zaken als garantie en onderhoud kunnen zij je ook van alles vertellen. Je moet het zien als een extra optie. Wil je een andere auto kopen, dan heb je twee keuzes. Of je koopt er een in Nederland, of je laat er een komen uit het buitenland. Waarschijnlijk ga je voor de goedkoopste keuze. En als je geen zin hebt om alles zelf te doen, dan zijn er specialisten die je alle zorgen uit handen nemen.

Voordelig

Zelfs als je toch geen eigen import overweegt, is ‘zelf importeren’ altijd een mooi argument om de prijs van een auto bij de Nederlandse dealer te downplayen. Want auto’s zijn al duur genoeg.

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *