Of je nu dun, slap, dof of piekhaar hebt, er is echt heel veel dat je kan doen om je haar er nog beter uit te laten zien. Lees de 10 beste haartips.

 

1. Siliconen voor slap en dun haar

Dun en slap haar pep je op met siliconen. Nu hebben siliconen naast positieve, ook een negatieve kanten. Ze zorgen namelijk voor een laagje om je haar. Dat laagje beschermt je haar tegen hitte en UV-stralen en dat is goed. Maar het is iets moeilijker om uit je haar te krijgen. Als je alleen maar shampoo met siliconen gebruikt, dan bouwt zich dus een steeds dikkere laag op die je haar ook weer zwaar maakt en dat wil je niet. Om er zeker van te zijn dat je de siliconen ook uit je haar wast, kun je je haar het beste af en toe eens wassen met een shampoo die vooral reinigt en geen siliconen bevat. Je kunt dat een conditioner gebruiken met siliconen.

 

2. Hoe kun je zien of je shampoo en conditioner siliconen bevat?

Bekijk de lijst van ingrediënten van je haarproducten. Zie je namen van ingrediënten die eindigen op cone, onol en xane, dan gaat het bijna altijd om siliconen:

  • Cetearyl Methicone
  • Cetyl Dimethicone
  • Dimethicone
  • Dimethiconol
  • Stearyl Dimethicone
  • Amodimethicone
  • Cyclomethicone/Cyclopentasiloxane
  • Trimethylsilylamodimethicone
  • Behenoxy Dimethicone
  • Stearoxy Dimethicone
  • Trideceth-12

De volgende drie vormen van siliconen zijn in water oplosbaar. Je wast ze dus makkelijker uit je haar. Ook als er voor namen PEG staat, zijn ze in water oplosbaar.

  • Dimethicone Copolyol
  • Hydrolyzed Wheat Protein Hydroxypropyl Polysiloxane
  • Lauryl methicone copolyol

 

3. Goedkope of dure shampoo?

Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat het niet zo heel veel uitmaakt of je nu dure of goedkope shampoo voor je haar gebruikt. Belangrijker is om een shampoo en conditioner te kiezen die bij je haar past. Dus ga uit van je haartype en wat je wilt bereiken met je haar. Dus kies een product dat helpt bij droog haar hebt of één die je meer volume geeft of je haar juist steil maakt.

10 van de beste haartips

4. Ga nooit met nat haar slapen

Je kunt beter niet gaan slapen met haar dat nog niet helemaal 100% droog is. Je ligt dan met je haar op je kussen waardoor het niet goed kan drogen en het water kan niet verdampen. Je hoofdhuid reageert daarop door extra talg af te scheiden. Je haar is dan weer veel sneller vet.

 

5. De beste voeding voor gezond haar

Goede voeding hoort niet bij de haartips die werken op de korte termijn, maar is wel een hele belangrijke. De gezondheid van je haar begint met een gezonde hoofdhuid en haarzakjes en om die gezond te houden en te zorgen dat je haar voldoende gevoed wordt, is voeding met voldoende gezonde vetten, vitaminen en mineralen, heel belangrijk.

Belangrijke voedingsmiddelen zijn: vette vis, noten en zaden vanwege de omega-3. Groene bladgroenten vanwege de vitamine C en ijzer.  Wortelen en zoete aardappelen vanwege de vitamine A. Linzen omdat ze een bron zijn van zink en yoghurt en eieren omdat ze proteïnen leveren.

 

6. Was je haar met aandacht

Vaak is het wassen van je haar een haastklus. Maar voor de verzorging van je haar is het beter als je er de tijd voor neemt en het op de goede manier doet. Zo zijn de producten die je gebruikt natuurlijk belangrijk. Maar even belangrijk is dat je voldoende tijd neemt om die producten weer uit je haar te wassen. En dat je dat doet met lauw water. Met heet water gaat het misschien sneller en voelt het schoner aan, maar dat komt omdat je met het hete water ook de natuurlijke beschermende oliën van je haar wegspoelt. Hierdoor verliest het haar haar glans en wordt het dof. Hou je ook aan de tijd dat je een conditioner moet laten intrekken volgens de gebruiksaanwijzing. Sommige producten hebben die tijd nodig om hun werk te doen.

 

7. Proteïnen voor beschadigd haar

Haar dat vaak gestijld, gekruld, gebleekt of gekleurd is, wordt vaak poreus en breekbaar en heeft snel last van gespleten haarpunten. Je haar breekt daardoor sneller af en ziet er dor en droog uit. Gelukkig zijn er producten die je haar kunnen versterken. Neem een conditioner met proteïnen. De proteïnen dringen in je haar en versterken het.

krullend haar

8. Laat de föhn zo veel mogelijk liggen

Een föhn is handig als je haast hebt, maar probeer toch om  föhnen zo veel mogelijk te voorkomen. Het droogt je haar uit en je kunt er meer haar door verliezen. Als je toch föhnt, doe dat dan op zo laag mogelijke temperatuur en laat de föhn ook niet op zijn hardst blazen. Gebruik een product dat je haar beschermt tegen uitdrogen en hitte. Vooral fijn haar heeft veel te leiden onder de hete lucht.

 

9. Borstel je haar niet te vaak

De mythe die je vertelt dat je je haar 100x moet borstelen om het glanzend te maken kun je beter snel vergeten. Te veel borstelen beschadigt je haar en kan leiden tot meer haarverlies dan nodig. Gebruik een haarborstel met natuurlijk haar en borstel of kam je haar nooit als het nat is. Je haar is dan veel kwetsbaarder.

 

10. Tips voor zwemmers

Ga je regelmatig zwemmen? Eén van de beste haartips is dan om je haar goed nat te maken met water uit te kraan, voordat je het water met chloor in gaat. Als je haar verzadigd is met water, dan kan je haar minder water met chloor opnemen. Ben je blond en is je haar groenig geworden door het chloor? Meng je shampoo dan met wat tomatenketchup.



Rubriek.nl is wettelijk verplicht om je te informeren en toestemming te vragen over het gebruik van cookies en vergelijkbare technieken.
Op Rubriek.nl wordt gebruik gemaakt van: functionele cookies om de website goed te laten werken, analytics cookies om te kijken welke pagina's hoe lang bezocht worden en advertising cookies zoals Adsense en Doubleclick. Adverteerders kunnen soms cookies gebruiken om informatie over bezoekers te verzamelen. Hier hebben wij geen invloed op.

Lees hier het hele cookie- en privacybeleid van Rubriek.nl of ga akkoord.