black friday verkopen

Online Nederland geeft voor het eerst meer dan €1 miljard uit aan Black Friday

De populariteit van Black Friday groeit explosief in Nederland. Ieder jaar wordt de totale omzet overtroffen door het volgende jaar. In 2023 werd een hoogtepunt bereikt: €968 miljoen extra omzet in de dagen rondom Black Friday. De verwachtingen voor 2024 zijn hoog en de eerste tekenen duiden erop dat ook 2024 een topjaar gaat worden voor de online retailers. Parfumswinkel deed onderzoek naar de verwachte omzet van Black Friday 2024 en de resultaten zijn indrukwekkend.

Uit het onderzoek van Parfumswinkel is gebleken dat de verwachting voor 2024 nóg hoger ligt dan het recordjaar van 2023. Voorlopige jaarcijfers laten een stijging van 9% zien in het aantal online aankopen via iDEAL (meest gebruikte online betaalmethode), met een totale waarde die 15% hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. Als deze trend zich ook maar een klein beetje voortzet, zal de extra omzet tijdens Black Friday 2024 de €1 miljard ruim overstijgen.

Deze cijfers bevestigen de enorme impact van Black Friday op de Nederlandse online retailers. Daarbij shoppen consumenten steeds strategischer, zo wacht 37% van de consumenten op Black Friday voor hun Sinterklaas- en kerstinkopen. Dit draagt alleen maar bij aan de gekte rondom Black Friday. Populaire producten tijdens deze periode zijn onder andere schoenen (29%), bovenkleding (26%) en parfum (19%).

Black Friday was al bijna niet meer weg te denken uit het Nederlandse kooplandschap en alle tekenen wijzen erop dat dit voorlopig ook niet zal veranderen. Met wederom een goed jaar in het verschiet, kijken zowel consumenten als retailers uit naar de komende editie van Black Friday, welke naar verwachting alle records zal breken. 

Nieuwste artikelen ontvangen? Geef je op voor de nieuwsbrief...

Meld je aan voor de nieuwsbrief.