Elektrisch rijden: dit moet je weten over opladen en gebruikskosten

Wil jij ook een bijdrage leveren aan een beter klimaat en een gezondere leefwereld? Dan denk je er wellicht over om over te stappen van benzine of diesel naar elektrisch rijden. Bij het nemen van deze beslissing, speelt het financiële plaatje een belangrijke rol. Hieronder lees je meer over de kosten die je moet overwegen als je een elektrische auto aanschaft, van de aanschafkosten tot gebruik.

Aanschaf- en gebruikskosten van elektrisch rijden

Er zijn steeds meer voordelige elektrische auto’s (EV’s) beschikbaar op de markt van typische EV-merken, maar ook van bekende automerken als de smart. Op de markt blijft de aanschafprijs van een EV vaak net even wat hoger dan een traditionele auto. Toch zijn EV-rijders aan het eind van de streep vaak goedkoper uit. Hoe kan dat?

Dat komt ten eerste omdat EV’s, veel minder bewegende onderdelen hebben. Dat maakt deze auto’s wat minder gevoelig voor slijtage, waardoor je dus ook weer minder bezoekjes brengt aan de werkplaats. Het vervangen van een uitlaat of transmissie is ook niet aan de orde bij deze auto’s.

De meeste elektrische auto’s kunnen daarnaast ‘regeneratief remmen’. Dat betekent dat de accu deels oplaadt tijdens het afremmen. Dit vermindert slijtage van de remblokken en verlengt de levensduur. Ook dat soort zaken besparen enorm op de gebruikskosten van elektrisch rijden.

Invloed op het kostenplaatje

Bij een elektrische auto heb je meer invloed op je ‘tankkosten’ dan bij benzine of diesel. Bij normaal tanken kun je enkel het benzinestation kiezen. Bij elektrisch opladen is de keuze ruimer. Thuis opladen is het goedkoopst. Je kunt een grote accu voor ongeveer € 7,20 volladen tijdens daluren, terwijl openbare laadpalen en snelladers duurder zijn door verschillende tarieven per aanbieder.

Wil je precies weten welke factoren een rol spelen? Dan is het handig om de kosten van opladen en rijden van een elektrische auto eens goed onder de loep te nemen.

Fiscale regelingen voor EV’s in Nederland

Het aanschaffen van een EV kan niet alleen kostenvoordelen bieden doordat je bespaart op de brandstof- en onderhoudskosten, maar ook doordat je gebruik kunt maken van verschillende financiële stimuleringen van de Nederlandse overheid.

Zo kun je als particulier gebruikmaken van lagere belastingen. De BPM (aanschafbelasting) is veel lager voor elektrische auto’s. Je betaalt bovendien maar een kwart van de normale motorrijtuigenbelasting (MRB).

Veel ondernemers stappen ook over op elektrisch. Dat is praktisch, want in Nederland is een auto van de zaak heel gangbaar. Veel leaserijders gebruiken de auto ook privé. Vanaf 500 kilometer privégebruik per jaar betaal je bijtelling. Voor elektrische uitstoot is die bijtelling aanmerkelijk lager.

Een ondernemer zelf kan daarnaast subsidie aanvragen voor het plaatsen van laadpalen voor lease-auto’s bij hun bedrijf. Met de MIA-regeling krijgen ze tot slot belastingvoordeel bij de aanschaf van elektrische voertuigen.

Bespaar met EV’s op de lange termijn

Als het gaat om elektrisch rijden, blijft de aanschafprijs van een EV net even wat hoger. Toch beweegt de markt snel en worden elektrische auto’s steeds betaalbaarder. De echte kostenwinst valt echter nog steeds te behalen doordat de auto’s fiscaal aantrekkelijk zijn in gebruik voor zowel particulieren als ondernemers, veel minder onderhoud nodig hebben en dat je veel meer invloed hebt op de laadkosten, door te kiezen voor thuisladen, via bijvoorbeeld zonnepanelen, of ergens anders. Dat alles samen maakt een EV een typische investering voor de lange termijn.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *