luxe horloges

Prijzen van luxe horloges bij Authorized Dealer versus grijze markt

Een behoorlijk aantal merken werken met hun eigen verkoopkanalen via de zogeheten AD: de authorized dealer. Deze AD’s zijn verantwoordelijk voor merken als Breitling, Omega, Tudor en Rolex. Je kunt daar de winkel binnenstappen op de hoop dat je een horloge mag aanschaffen. Dat gaat helaas niet zomaar. De markt van luxe horloges kent een splitsing: je kunt een horloge kopen via de AD of een horloge kopen op de grijze markt.

Mocht je bereid zijn om te investeren in een mooi horloge van bijvoorbeeld Rolex, Tudor of één van de andere bekende merken, dan heb je eigenlijk twee opties: je loopt de AD binnen of je koopt er eentje op de online grijze markt. Het grootste verschil zijn de beschikbaarheid en de bijbehorende prijs. Waar je bij de AD de zogeheten listprice betaalt voor een horloge, betaal je op de grijze markt soms een premium prijs om direct het horloge te krijgen.

Waarom is er zo’n verschil in prijzen en beschikbaarheid?

Het is redelijk simpel, het aantal horloges dat jaarlijks uitgegeven wordt vanuit het merk richting authorized dealers vast staat. Deze horloges komen zo bij de personen op de wachtlijst terecht die bovenaan staan. Helaas is het zo dat de wachtlijsten tegenwoordig erg lang zijn. Als jij hard hebt gewerkt en gespaard hebt voor bijvoorbeeld een Rolex Daytona, dan kan het heel goed zijn dat als jij nu naar de AD gaat, je op een wachtlijst komt van zo’n 15 jaar wachten totdat je hem kunt krijgen. Reken dit simpel uit met de bestaande inflatie en je kunt dit horloge net zo goed met een premium prijs kopen op de grijze markt.


Op de grijze markt is de beschikbaarheid gigantisch, sterker nog: je kunt het horloge een dag later in huis krijgen als je dat prettig vindt. Je betaalt voor sommige horloges, zoals een Daytona, een serieuze premium om dit horloge in handen te krijgen. Wil je een Yacht-Master in rosé goud? Dan kun je deze zelfs voor de retailprijs krijgen op de grijze markt. Je hoeft dus niet voor ieder horloge een premium te betalen bij online aanbieders.

Hoe komen deze horloges terecht op de grijze markt?

Het netwerk van juweliers en dealers op de grijze markt is gigantisch. Deze opereren vaak door heel Europa, of soms zelfs wereldwijd. Deze juweliers verhandelen nieuwe horloges onderling om de beschikbaarheid voor hun klanten te kunnen garanderen. Er zijn namelijk veel consumenten die een horloge kopen bij de zogeheten AD, terwijl ze deze helemaal niet willen, of juist denken daar veel geld op te kunnen verdienen door de premium op de grijze markt. Deze horloges worden direct doorverkocht aan juweliers op de grijze markt, waarna deze stukken direct beschikbaar zijn via online marktplaatsen waar je het horloge kunt aanschaffen. Je kunt dus zomaar een recent horloge terugvinden, die net bij de AD vandaan komt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *