automerken

Volkswagen is de meest gekozen occasion in Nederland

Iedereen heeft een andere voorkeur voor een type auto. Zo rijdt de ene persoon prettiger in een Audi en geeft een ander de voorkeur aan Volvo. Nederlanders zitten graag achter het stuur van een Volkswagen. Al enkele jaren op rij is de meest gekozen occasion van Duitse makelij. Dat blijkt uit een onderzoek van Wijkopenautos.nl naar de meest getaxeerde auto’s. Er zijn nog meer conclusies die uit het onderzoek worden gehaald.

Duitse auto’s doen het goed

Er is geen twijfel over mogelijk dat Volkswagen het goed doet. Tussen 2014 en 2017 neemt Volkswagen gemiddeld meer dan 17% in van de Nederlandse occasionmarkt. Er is ook onderzoek gedaan tussen de provincies onderling. Hieruit blijkt dat Volkswagen in alle 12 provincies als populairste automerk naar voren komt. Op nummer twee staat het Duitse merk Opel met 12,5%, gevolgd door het Franse merk Renault. Maar er staan nog meer Duitse automerken in de top 10. BMW, Audi, Mercedes en Volvo komen voor in de 10 meest getaxeerde auto’s. Daarmee hebben 6 van de 10 populairste occasion merken een Duitse afkomst.

Hoe komt het dat Duitse auto’s het zo goed doen op de Nederlandse markt? Wanneer we aan Duitsland denken dan denken we aan krachtige motoren. Maar dit is niet de enige reden. Het kan ook te maken hebben met de grote aantallen importauto’s uit ons buurland. De import van auto’s laat al jaren een sterke stijging zien in tegenstelling tot de export die juist een daling laat zien. Twee op de drie auto’s die worden geïmporteerd zijn afkomstig uit Duitsland.

Volkswagen is de meest gekozen occasion in Nederland

Welke trends zijn er te constateren?

Opvallend is dat we steeds minder kiezen voor luxe en sportieve auto’s. Ook terreinwagens worden minder vaak gekozen. De daling van luxe auto’s is te zien aan de dalende verkoopcijfers van merken als BMW, Audi en Mercedes-Benz. SUV’s daarentegen laten de grootste stijging zien op de occasionmarkt.

Het C-segment neemt veruit het grootste deel in op de markt. Het A- en het B-segment stijgen hard, maar nog steeds hebben deze een relatief klein aandeel. De trend voor elektrisch rijden zet door. Gekeken naar het type brandstof stijgt de verkoop van elektrische auto’s het hardst, maar deze bestaan nog steeds uit een klein deel van de automarkt. Toch wordt er vanuit gegaan dat de vraag naar elektrische auto’s door zal zetten.

 

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *