Na het Dieselgate drama en de ontdekkingen met betrekking tot het gebruik van andere sjoemelsoftware zou je zeggen dat de impact op de Nederlandse markt te zien zou moeten zijn. En toch lijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Tussen 2014 en 2017 nam Volkswagen gemiddeld meer dan 17% van de Nederlandse occasionmarkt in beslag – en dat is zeker niet gek.
Hoofdvestiging in Duitsland
Van alle Duitse automerken doen merken als Volkswagen het ook na alle escalaties het ontzettend goed. Zelfs in 2015, omstreeks de sjoemelsoftware drama’s, was ruim een op de drie nieuw gekochte personenauto’s van Duitse origine. Grote namen als Audi, BMW, Volkswagen en Mercedes Benz in Nederland hebben dan ook bijna allemaal hun hoofdkantoren bij onze Oosterburen gevestigd.
De echte verkooptoppers
Maar welke Duitse auto’s doen het nu zo goed in Nederland? Er zijn een aantal bekende namen terug te vinden in de echte verkooptoppers. Misschien wel een van de meest populaire Duitse automerken is Skoda. “Volg de Skoda rijder” zal dan ook voor velen erg bekend klinken. Uit onderzoek blijkt dat niet alleen de nieuwe verkooptoppers, maar ook de Duitse occasions het ontzettend goed doen in de Nederlandse markt.
Hoge cijfers Duitse occasions
Het zal je dan ook niets verbazen dat Volkswagen een van de meest populaire merken is in Nederland. Van de traditionele Golf tot een van de nieuwere Polo’s: op iedere hoek van de straat is wel een Volkswagen te herkennen. Maar ook de BMW 3-serie en de Opel Astra zijn ontzettend populaire occasions in Nederland. Waar merken als Audi en BMW terug lijken te komen in de meest gezochte automerken, lijken de cijfers van daadwerkelijk aangeboden occasions iets anders te vertellen. Er worden meer Renaults te koop aangeboden, maar de vraag naar deze auto’s is een stuk lager.
Luxe en comfort
Het rijden in luxe met alle benodigde comfort is dan ook een van de meest aantrekkelijke eigenschappen voor Nederlandse bestuurders. Hoewel de Franse fabrikanten het comfort aanbieden, blijven luxe en onderhoudsgemak vaak wat achterwege. En dit hebben onze Duitse buren goed bekeken: al de nieuwere modellen worden namelijk standaard uitgerust met alle benodigde knopjes en gadgets die je precies dat luxe, comfortabele gevoel geven. Een Duitse occasion is dus ook op tienjarige leeftijd nog ontzettend aantrekkelijk voor de Nederlandse koper. Dat is ook een van de redenen waarom steeds meer Nederlandse ondernemers een auto uit Duitsland importeren. Niet alleen is dit belastingtechnisch aantrekkelijk, het geeft je ook meer luxe en comfort voor je geld.