vakman

3 tips bij het inhuren van vakmannen voor je verbouwing

Je hebt een huis gekocht en het is tijd om aan de slag te gaan met je verbouwing. Helemaal leuk natuurlijk, maar het is uitermate belangrijk om je van tevoren goed in te lezen en voor te bereiden. Daarom geven wij je 3 tips voor het inhuren van vakmannen voor je verbouwing. Vaak is het namelijk wel verstandig om te kiezen voor vakmannen in plaats van zelf aan de slag te gaan. Dan weet je in ieder geval zeker dat de klussen netjes en kwalitatief uitgevoerd worden.

Tip 1: Vergelijk offertes

Het is natuurlijk fijn om te weten waar je aan toe bent als het om kosten gaat. Als je een stukadoor nodig hebt, vraag je je natuurlijk af: wat kost een stukadoor? Dat gaat op voor elke vakman. Als je antwoord wil op vragen zoals wat kost een schilder of wat kost een monteur, kun je offertes vergelijken. Je kunt bij gespecialiseerde websites vaak vrijblijvend offertes opvragen. Je krijgt dan prijsopgaven voor jouw geplande werkzaamheden van verschillende bedrijven of vakmensen. Zo weet je ongeveer wat je kunt verwachten qua kosten. Het blijft natuurlijk mogelijk dat het duurder uitpakt, maar daar kun je rekening mee houden door een marge in te bouwen in je budget.

Tip 2: Weet wat je wilt

Ook is het erg belangrijk om te weten wat je precies wilt met je verbouwing. Wil je je plafond alleen laten witten, of moet er ook een patroon in komen? Dat kan flink verschillen in de kosten. Als je niet zo goed weet wat je precies wilt, wordt het lastig om een precieze prijsopgave te krijgen. Je kunt meestal bellen om advies te vragen aan vakmensen als je er echt niet uitkomt. Als het een kwestie is van een keuze maken, zorg dan dat je dat doet voordat je offertes opvraagt. Of vraag voor meerdere varianten van werkzaamheden offertes aan, en maak op basis daarvan de keuze.

Tip 3: Zet afspraken op papier

Als je afspraken maakt met vakmensen, of het nu voor het schilderen, stucen of totaal iets anders is, zorg dan dat je het op papier zet. Dan leg je niet alleen de kosten vast, maar ook deadlines voor wanneer iets afgerond moet zijn en welke garantie je op de werkzaamheden krijgt. Vaak is het zo dat er onvoorziene kosten bij kunnen komen en wordt dit ook opgenomen in een contract. In ieder geval is het fijn om zwart op wit iets te hebben waar je op terug kunt vallen als er iets niet lekker blijkt te lopen in het verloop van de samenwerking.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *