activiteiten op de basisschool

Leuke activiteiten op de basisschool

Kinderen gaan natuurlijk in de eerste plaats naar school om te leren lezen, schrijven en rekenen. Maar dat is lang niet alles. Op school leer je, behalve de leervakken, ook heel veel andere zaken die belangrijk zijn voor de sociale en creatieve ontwikkeling. 

Dat is dan ook de reden dat er naast de gewone leervakken ook regelmatig andere activiteiten op de basisschool georganiseerd worden, zoals bijvoorbeeld creatieve workshops en projecten. Want school moet niet alleen nuttig zijn, maar vooral ook leuk. Het zijn vaak dagen of activiteiten waar kinderen naar uitkijken omdat het een leuke afwisseling is van de gewone schooldagen waarop geleerd moet worden. Bovendien leren kinderen hierdoor wat er nog meer in de wereld te koop is, en wordt hun horizon verbreed.

Welke activiteiten op de basisschool zijn er?

Het aantal ideeƫn dat je kan bedenken voor leuke creatieve activiteiten op de basisschool, is groot. Een paar voorbeelden:

Voorbeelden van creatieve workshops en projecten

  • Activiteiten op het gebied van muziek en dans
    • Hiphop
    • Streetdance
    • Breakdance
    • Kennismaken met verschillende muziekinstrumenten
    • Songwriting
    • Rappen
  • Creatieve activiteiten
    • 3D printen
    • striptekenen
    • cartoontekenen
    • fotografie
    • met de hele klas een collage of werkstuk maken
  • Drama en theater
    • grimeren
    • improviseren
    • acrobatiek
    • circuskunsten
    • goochelen
    • jongleren

Omdat de leerkrachten al druk genoeg zijn met de reguliere lessen en/of omdat ze niet genoeg middelen, kennis en ervaring hebben voor bepaalde onderwerpen, worden dit soort projecten op de basisschool vaak uitbesteed aan organisaties die hierin gespecialiseerd zijn en het op een leuke, aantrekkelijke manier kunnen brengen..

kinderen tijdens creatieve activiteiten op de basisschool
Creatieve activiteiten op de basisschool

Waarom zijn creatieve projecten zo belangrijk voor kinderen?

Kinderen doen tijdens deze creatieve projecten en workshops nieuwe ervaringen op. Door activiteiten te kiezen die spannend en hip zijn en aansluiten bij hun belevingswereld, worden kinderen enthousiast gemaakt en geĆÆnspireerd en misschien ontdekken ze wel nieuwe talenten bij zichzelf. Bovendien doen ze tijdens de activiteiten ook andere vaardigheden op die belangrijk zijn voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Hieronder noemen we er een paar:

*Drama

Drama is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Bij drama leren kinderen om zich te uiten door hun stem, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal te gebruiken. Door in de rol van een ander te kruipen, leren kinderen hoe het is om in iemand anders zijn schoenen te staan. Hierdoor krijgen kinderen meer gevoel voor de emoties en inzichten van anderen. Door verhalen of scenes te bedenken en door te improviseren, leren kinderen om creatief te denken en onverwachte oplossingen te vinden.

*Creatieve activiteiten

Tijdens creatieve activiteiten wordt de fantasie en het voorstellingsvermogen ontwikkeld. Het werken met de handen is bovendien goed voor de ontwikkeling van de fijne motoriek. Het geduld en doorzettingsvermogen van kinderen wordt tijdens deze bezigheden getraind.

*Muziek en dans

Van muziek is algemeen bekend dat het een positieve invloed heeft op de hersenen en dat het helpt om cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Zo draagt het bij aan een beter geheugen, een betere concentratie en wordt het vermogen om problemen op te lossen verbeterd. Dit soort eigenschappen kunnen het kind op latere leeftijd ook helpen bij een vak als wiskunde. Muziek helpt ook bij de taalontwikkeling, al vanaf de babyleeftijd. Ze herkennen klanken en ritmes in de muziek, die ook in taal voorkomen.

Dansen is goed voor de algemene gezondheid. Het helpt je kind om zijn motoriek te ontwikkelen en om het lichaam soepel en lenig te houden. Het verbetert de balans en beheersing van het lichaam.

*Algemene vaardigheden

Bij al deze creatieve activiteiten worden ongemerkt ook algemene vaardigheden ontwikkeld. Denk aan samenwerken in een groep, overleggen, conflicten oplossen, samen een plan maken en dat uitvoeren. Ze leren daarbij naar elkaar te luisteren en compromissen te sluiten. Al doende wordt hierdoor ook hun taal- en communicatievermogen bevorderd.

Als kinderen merken dat ze iets geleerd hebben en dit durven laten zien aan anderen, dan is dat ook nog eens heel goed voor hun zelfvertrouwen.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.