vlucht gemist

Wat te doen wanneer je een vlucht gemist hebt?

Het wordt steeds drukker op de Nederlandse vliegvelden. De bezoekersaantallen van Schiphol blijven stijgen, en deze drukte maakt het soms lastig om je vlucht op tijd te halen. Na uren in de rij te hebben gestaan eindelijk door de douane. Sta je met volle koffers klaar op het vliegveld, ongeduldig te wachten op het vertrek van je vlucht, lijkt je vlucht ineens al vertrokken te zijn! Niets zo vervelend als het missen van een vlucht. Maar een vlucht gemist betekent vaak ook geld terug; ieder nadeel heeft zo zijn voordeel!

Verzamel voldoende bewijslast

Wanneer je een uurtje voor vertrek van je vlucht op het vliegveld aankomt, ligt de schuld grotendeels bij je eigen planning. Zorg dus ook altijd dat je ruim op tijd op het vliegveld aanwezig bent. Maar ook wanneer je ruim op tijd op het vliegveld aanwezig zijn, kan het zó druk zijn dat je de vlucht alsnog misloopt. Zorg in dit geval voor voldoende bewijslast waarin je aan kan tonen dat je inderdaad op tijd op het vliegveld aanwezig was. Denk bijvoorbeeld aan je parkeerkaartje, de transacties met je OV-kaart, of het bonnetje van een winkel in de luchthaven. Zie je vooraf dat de rijen langer zijn dan normaal, spreek dan met een medewerker van het vliegveld en vraag om een verklaring waaruit blijkt dat je op tijd op het vliegveld aanwezig was. Deze bewijslast kan er later voor zorgen dat je voldoende ondersteuning hebt om een vergoeding te claimen. Een goede reisverzekering kan je ondersteuning bieden in het geval van het terugvragen van geld bij een gemiste vlucht.

Dien een klacht in

Het bewijsmateriaal kun je vervolgens gebruiken om een klacht in te dienen; en hier hopelijk een vergoeding voor ontvangen. Je kunt deze klacht indienen bij de vliegmaatschappij of bij het vliegveld vanaf waar je vliegt. Heb je bijvoorbeeld vertraging opgelopen bij de douane en hierdoor je vlucht gemist, dan ligt de verantwoordelijkheid hiervoor niet bij de vliegmaatschappij, maar bij het vliegveld. Maak eventueel zelfs foto’s als bewijslast om je klacht en claim te ondersteunen.

Schakel op tijd hulp in

Gelukkig zijn de meeste vliegvelden direct bereid om je te ondersteunen waar nodig. Mocht je vooraf een van deze handige apps geïnstalleerd hebben, dan zal het omboeken en inzien van gegevens een stuk sneller gaan. Kom je er niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van één van de medewerkers.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *