tanken

Verkeerde brandstof getankt, en nu?

Het scenario: Meneer van de Velde grijpt naar het tankpistool, opent snel de tankdop – zoals hij altijd doet – en binnen een paar seconden heeft hij een probleem. Daar gaat de verkeerde brandstof in de verkeerde tank. Meneer van de Velde is niet de enige Nederlander die deze fout begaat; waarschijnlijk tanken jaarlijks tot wel duizend Nederlandse chauffeurs de verkeerde brandstof. Uit onwetendheid, omdat de productnamen zoveel op elkaar lijken, maar vooral uit onzorgvuldigheid. 

Scherven brengen dan misschien wel geluk, maar deze les in onzorgvuldigheid kan flink in de papieren lopen. Zorg ervoor dat je weet wat je te doen staat als je verkeerd tankt. De auto-onderdelen experts van Carpardoo hebben een aantal belangrijke tips voor je samengesteld. Over het algemeen geldt: haal rustig adem, zet de motor uit en overweeg je volgende stappen!

Verkeerde brandstof: benzine in plaats van diesel getankt

Het vullen van een modern dieselvoertuig met benzine lijkt misschien onwaarschijnlijk, toch gebeurt het vaker dan andersom, omdat het mondstuk voor benzine kleiner is dan voor diesel. De vulopening past dus vaak alsnog in de tank. Indien je het foutieve tanken vroeg opmerkt, tijdens het vullen, kom je er meestal met de schrik vanaf. Het is vervelend en gaat je geld kosten, maar alles blijft te overzien.

Als de motor al gestart is, heb je over het algemeen grotere problemen: benzine spoelt namelijk de diesel smeermiddelfilm weg die nodig is voor het injectiesysteem. Dit veroorzaakt metaalslijtage in de injectiepomp, de hoge drukpomp voor common-rail-diesel of de pompinjectors. De afgeschaafde metaaldeeltjes beschadigen het gehele injectiesysteem met een extreem hoge druk van meer dan 2.000 bar.

Het wisselen van de hogedruk pomp, injectoren, kleppen, leidingen en tank kost enkele duizenden euro’s. Als je de motor nog niet gestart hebt of de fout op tijd hebt opgemerkt, en er geen slijtage opgetreden is, dien je ‘slechts’ de tank te laten legen. Ook moet het brandstoffilter worden vervangen. Hiertoe dient de tank vaak alsnog gedemonteerd te worden, omdat het ontwerp van moderne tanks meestal te gecompliceerd is om deze veilig met een slang te kunnen legen. Zelfs het afvoeren van de benzine en vervuilde brandstof is niet gratis. Integendeel. Het transport en het vakkundig afvoeren van de giftige en explosieve gevaarlijke goederen loopt aardig in de kosten.

Verkeerde brandstof: diesel in plaats van benzine getankt

Over het algemeen is deze vorm van verkeerd tanken uitgesloten omdat de vulopening van een benzinetank kleiner is dan het tankpistool. Toch komt het af en toe voor; meestal wordt dit probleem veroorzaakt door ongelabelde of verkeerd gelabelde jerrycans. Laat de motor niet verder draaien of schakel deze meteen uit en neem contact op met de voertuigfabrikant of een geautoriseerde werkplaats om te weten te komen hoe nu verder. Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.

verkeerd getankt
Altijd twee keer kijken voordat het tankpistool erin gaat! 

Verkeerde brandstof: normale benzine in plaats van super getankt

Niet alle benzine is hetzelfde, maar de klopvastheid speelt vaak alleen een rol van betekenis onder belasting. Als je in plaats vanSuper of Super Plus gewone benzine hebt getankt, schakel je het beste eerst demotor uit om vervolgens de gebruiksaanwijzing van je voertuig na te lopen of de fabrikant te vragen wat je verder kunt doen. Als je voorzichtig rijdt en piekbelastingen vermijdt, hoef je de tank meestal niet te legen. Tank regelmatig bij met de juiste brandstof om het octaangetal te verbeteren. Moderne voertuigen hebben meestal ook een klopsensor, waardoor de motor zich kan aanpassen aan de slechtere brandstof.

Verkeerde brandstof: Super/Super Plus in plaats van normale benzine getankt

Wie z’n tank met super vult in plaats van met normale benzine, heeft een paar euro te veel uitgegeven voor het betere brandstoftype. Maar in dit geval zijn zorgen over schade of reparatiekosten ongegrond – je kunt gewoon doorrijden.

Verkeerde brandstof: E10 in plaats van E5 getankt

De aanduiding E10 wordt gebruikt voorbrandstof die tot 10% ethanol bevat. Aangezien ethanol onder hoge temperaturen en hoge druk ethanolaat vormt, wat vervolgens aluminium aantast, is E10 niet voor alle voertuigen geschikt. Het corrosieproces wordt reeds bij de eerste keer vullen ingezet en kan leiden tot lekkages in het brandstofsysteem. Dit belast niet alleen het milieu, maar vormt ook een ernstig veiligheidsrisico. Een ander mogelijk gevolg is hogere metaalwaarden in de brandstof, veroorzaakt door de oplosmiddel eigenschappen die ethanol heeft voor anorganische componenten. Afdichtingen en slangen kunnen ook beschadigd raken door een overschot aan ethanol. Vraag de fabrikant of je voertuig geschikt is voor E10, of vul onmiddellijk bij met een ethanolarme brandstof zoals Super Plus om de mengverhouding te verbeteren. Controleer het voertuig gedurende de volgende tijd regelmatig.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *