barcode vs qr-code

QR-code vs barcode

Tot enkele jaren terug was de QR-code vrijwel onbekend. De meeste mensen kennen wel de barcode die geplaatst wordt op de verpakking van goederen. Deze wordt bij het afrekenen gescand en zo weet je uiteindelijk wat de totale kosten zijn van je aankoop.

Het is al enkele jaren zo, dat de QR- code, die in het begin bij de introductie niets leek te worden, steeds meer terrein aan het winnen is. Sommige personen vragen zich echter af of er wel überhaupt verschil is tussen de bekende barcode en de QR-code. In deze blog meer hierover.

QR-code vs barcode
Barcode scannen

Is er een verschil tussen de QR code en de barcode?

Er is wel degelijk verschil tussen deze codes. De structuur van de twee codes is verschillend en de QR- code kan vanuit verschillende hoeken gescand en gelezen worden wat niet het geval is bij de barcode. De barcode kun je alleen vanaf de voorkant scannen.

Als een barcode beschadigd is kun je deze niet meer uitlezen. Dit is wel mogelijk bij de QR-code. Na de code gescand te hebben hoef je echter geen andere handelingen te verrichten. Je wordt automatisch doorverwezen naar de content die je nodig hebt.

QR-code vs barcode
QR-code scannen

De QR-code vs etiket

Een etiket bevat meestal heel wat informatie die van belang is voor consumenten. Je kunt zo bijvoorbeeld zien uit welke ingrediënten je frisdrank of gekochte voeding bestaat. De QR-code biedt je de mogelijkheid om veel meer informatie te geven.

Door de QR-code te scannen, krijg je niet alleen informatie over de inhoud van een product te zien, maar je kunt ook informatie verstrekken middels filmpjes. Na de code gescand te hebben wordt de consument automatisch doorgestuurd naar de webpagina waarop de film te zien is.

Zelfs online gokaanbieders maken gebruik van de QR-code. Bij sommige van deze online casino’s kun je geld inzetten op sportweddenschappen en een digitale bon opgestuurd krijgen via de e-mail. Door de code te scannen kun je meer te weten komen over deze weddenschappen en eventueel of je al dan niet in de prijzen bent gevallen.

Het formaat van de QR-code

Als je van plan bent om met QR-codes op je etiketten te werken, dan zal je ook merken dat de ruimte beperkt is om de verplichte informatie te vermelden. Het kleinste te hanteren formaat van de QR-code is 1,5 bij 1,5 cm. Er zijn wel mobiele telefoontoestellen, die de mogelijkheid hebben om kleinere QR-codes te scannen, maar je loopt het gevaar dat je het gros van je klanten niet bereikt.

Na het scannen van zo een code kunnen consumenten dan informatie krijgen van je product. Hoe groot je QR-code op je etiket is hangt dus af van de beschikbare ruimte. Het is verder verstandig om kleine QR-codes te koppelen aan een kortere URL link.

Het is verder raadzaam om voor een contrast te zorgen tussen QR-code en je etiket. Een QR-code lijkt ingewikkeld, maar dat is het helemaal niet. Je kunt zelfs online gebruik maken van gratis tools om QR-codes te genereren. Je kunt de QR-code ook van een speciale design voorzien.

Je kunt bijvoorbeeld gekleurde QR-codes genereren. Deze gekleurde QR-codes maken het gemakkelijker om een contrasterend effect te hebben ten opzichte van je etiket. Barcodes zijn altijd zwart.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *