Het gebeurt in Nederland heel regelmatig dat motorrijders tijdens een file tussen de rijbanen door auto’s inhalen. Het feit dat dit voor veel automobilisten nog steeds een grote ergernis is roept de vraag op wat nu eigenlijk de regels zijn omtrent het inhalen van een file door motorrijders. We bespreken de regels in dit artikel.
De Nederlandse regels
Eerst een goede binnenkomer: het is in Nederland eigenlijk helemaal niet bij wet geregeld dat motorrijders in een file tussen de auto’s door mogen rijden. Desondanks is er wel sprake van een gedragscode waar een motorrijder zich aan kan houden om niet tegen een bekeuring aan te lopen. Deze gedragscode dicteert dat de motorrijder dient te kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen wanneer hij een file wil passeren. Op het moment dat hij of zij weer wil invoegen als de file weer begint te rijden, moet de motorrijder richting aangeven. Tijdens het passeren mag de motorrijder niet meer dan 10 km/u harder rijden dan de auto’s.
Waarom een uitzonderingspositie?
Menig automobilist kan zich flink ergeren aan motorrijders die tussen de auto’s door rijden die stilstaan in een file. Er is echter wel een goede reden voor waarom dit wordt toegestaan. Motorrijders zijn erg kwetsbaar in het verkeer en het geval wil dat de meeste ongelukken bij een file achteraan plaatsvinden. Als een auto achter op een motorrijder rijdt, zijn de gevolgen vaak dodelijk. Het is dus een veiligheidsmaatregel die wel degelijk hout snijdt, net zoals het feit dat een motorrijder in tegenstelling tot een automobilist verplicht een motorhelm moet dragen. Ben je motorrijder en toe aan een nieuwe helm? Vind je nieuwe motorhelm bij Chromeburner.nl!
Elders in Europa
Bovenstaande geldt in Nederland, maar elk land houdt er zo zijn eigen regels op na. Het is belangrijk om daar bewust van te zijn.
- Ga je met de motor door Duitsland, dan mag je dus níet tussen de file door rijden, maar je mag eventueel wél over de vluchtstrook om de file te passeren.
- In Italië doet men dit sowieso, terwijl niet is vastgelegd dat dat ook daadwerkelijk mag.
- In Frankrijk gaan motorrijders aan de lopende pand tussen files en langzaam rijdend verkeer door, tot ergernis van de overheid, die hier tegen wil gaan optreden.
- In België zijn de regels dan juist weer ruimer dan in Nederland: daar mag je als motorrijder tussen een file door rijden met maximaal 20 km/u meer dan de snelheid van de auto’s tot een maximale snelheid van 50 km/u.
Als automobilist moet je dus beducht zijn op motoren die tussen de rijbanen door kunnen komen rijden en daar, in ieder geval in Nederland, het recht toe hebben. Als motorrijder is het je verantwoordelijkheid om met zeer gematigde snelheid de file te passeren.