Als je een website bouwt, is SEO iets wat je eigenlijk al vanaf het begin in je achterhoofd moet houden. Op die manier zorg je er namelijk voor dat je direct vanaf het begin al geen fouten maakt, en dat het ook niet meer iets is waar je je later nog zorgen over moet maken. Met die reden is het dus raadzaam om de volgende tips te volgen wanneer je een website bouwt.
Geef al jouw media een duidelijke naam
Als je een beetje bekend bent met SEO, dan weet je dat het van belang is om afbeeldingen een duidelijke naam en omschrijving te geven. Niet alleen voor mensen die visueel beperkt zijn is dit van belang, ook voor Google zelf is het prettig. In plaats van een afbeelding met een willekeurige cijfercombinatie, staat er nu een duidelijke naam voor de foto. Google waardeert dit een stuk meer dan wanneer er geen naam is omschreven.
Maak ruimte voor content
Het is verstandig om direct vanaf het begin consistent en met regelmaat content op jouw website te plaatsen. Het gaat hier dan met name om geschreven content. Natuurlijk is content in de vorm van video en afbeeldingen ook content en voor jouw bezoekers even interessant, maar voor Google is vooral die geschreven content belangrijk. De ruimte voor die content heb je dus wel echt nodig. Maak bijvoorbeeld een pagina aan waar je artikelen plaatst, zodat er een duidelijke plek is aangewezen waar jij alle informatieve informatie neerzet. Zo is het voor de bezoekers van jouw website ook erg goed te vinden, en kom je hiermee nooit in de problemen.
Bouw een sterk linkprofiel
Als het om SEO gaat, dan heb je het natuurlijk over een linkprofiel en het verkrijgen van sterke, kwalitatieve links. Er zijn verschillende manieren waarop je deze kunt verkrijgen. Dit wordt vaak gedaan in de vorm van content. Wanneer een website een link plaatst naar jouw website die verwerkt staat in een artikel of nieuwsbericht, is dit een veel waardevollere link dan wanneer het alleen een link zelf is. Ook hangt het af van de website die het bericht plaatst. Hoe hoger de autoriteit van de website, oftewel hoe ‘betrouwbaar’ Google die website ziet, hoe sterker en waardevoller die link naar jouw website wordt. Hoe meer je dit realiseert, hoe sterker en sneller je een goed en kwalitatief linkprofiel opbouwt. Elke link van een andere site naar jou is een soort stem, en dit zal je terug zien in jouw positie in de zoekresultaten van Google.