volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter tell a friend rss feed rubriek

Aangepast zoeken
 

algemeen

alle onderwerpen

alle rubrieken

forum

zoeken op rubriek

nieuwsbrief

rss

prijsvragen

meest gelezen

1.

lees je maandhoroscoop

2.

de slechte eigenschappen van een sterrenbeeld

3.

wie past bij wie

4.

leren mediteren

5.

jaarhoroscopen 2014

laatste recensies

Boeddha Tweets
Lori Deschene

Qigong lifestyle
Patricia van Walstijn

Puur yoga
Robert Butera

Yoga helpt
Tara Styles

Het subtiele lichaamDe gelukkige boeddha
Thomas Bien

lees verder

nieuwste artikelen rubriek

 

 

 

 

Vragen over Pilates beantwoord door Tiny Fisscher

Tiny Fisscher, auteur van Pilates Plus en Pilatesinstructeur beantwoordt hieronder een paar veelgestelde vragen over Pilates.

 

 

Vraag: Hoe vaak zou je Pilates moeten beoefenen om er profijt van te hebben?

TF: Van elke minuut Pilates kun je al profijt hebben. Hiermee bedoel ik: als je anders nooit een oefening doet, en je doet er nu één per dag, dan is dat al 100% vooruitgang! Maar uiteraard heeft het meer effect als je het wat vaker doet...


Twee keer per week een kwartiertje is eigenlijk wel een minimum, maar mijn ervaring is dat als mensen de oefeningen heel bewust doen en leren ervaren hoe hun lichaam daarop reageert, je ook daar al veel profijt van kunt hebben. Al is het alleen maar het vergroten van je lichaamsbewustzijn.
Joseph Pilates raadde zelf vier sessies van twintig à dertig minuten per week aan. Ervaring leert dat dat alleen haalbaar is voor heel gedisciplineerde mensen...
Mijn advies is: doe de oefeningen waar je op dat moment zin in hebt en kijk niet op de klok! Dan zal je motivatie van binnenuit komen en zul je Pilates gemakkelijker een vaste plek in je leven kunnen geven.

 

Vraag: Kun je Pilates leren uit een boek zonder dat je ooit les hebt gehad?

TF: Ja, je kunt Pilates beoefenen uit een boek zonder dat je ooit praktijkles
hebt gehad, maar niet elk boek is daarvoor geschikt. Veel boeken schrikken af door de moeilijke oefeningen. In Pilates Plus worden de oefeningen rustig opgebouwd en duidelijk uitgelegd. Het is wel belangrijk om de aanwijzingen
nauwkeurig op te volgen!

Uiteraard is het altijd handig om ook eens een Pilatesles te volgen en correcties te krijgen van een docent. Let wel dat er ook binnen Pilates veel verschillende onderwijsmethodes en visies zijn.

Het is de kunst om een docent te vinden die jou aanspreekt en bij wie je je op je gemak voelt. Vanaf november is mijn website in de lucht (www.tinyfisscher.nl) waarop je adressen van Pilatesscholen kunt vinden en
informatie over de persoonlijke begeleiding die ik zelf geef.

 

Vraag: Wanneer kun je beter geen Pilates beoefenen?

TF: In principe mag iedereen Pilates doen. Maar: er zijn natuurlijk altijd
klachten en aandoeningen waarbij je bepaalde bewegingen niet mag maken of waarbij je de oefeningen aan moet passen! Het is dus heel belangrijk dat je jouw beperkingen kent en bij bepaalde klachten (bijvoorbeeld bestaande nekklachten) met een arts of therapeut overlegt of Pilates wel een geschikte bewegingsvorm voor jou is. Het is heel belangrijk om je eigen beperkingen te kennen. Als je, bijvoorbeeld, voordat je een oefening doet al nekklachten
hebt, moet je óf sommige oefeningen aanpassen, of ze niet doen en eerst bij een arts of therapeut checken wat je wel en niet mag doen.
Dit geldt ook voor bijvoorbeeld rugklachten. Rugklachten kúnnen door Pilates enorm verlicht worden, of zelfs verdwijnen, maar laat je altijd van tevoren hierover adviseren! Er zijn overigens wel Pilatesinstructeurs die
therapeutisch werken, omdat ze bijvoorbeeld ook fysiotherapeut zijn. Laat je hierover informeren.

 

 

meer lezen

 

Pauze pilatesPauze pilates
Tiny Fisscher

Verbeter je gezondheid met Pauze Pilates!De eenvoudige oefeningen in dit boekje werken ontspannend op je rug, nek en schouders; verbeteren je lichaamshouding; verdiepen je ademhaling, stimuleren je bloedcirculatie; houden je gewrichten soepel en ontspannen je geest.En dat alles kost maar een paar minuten per keer!De oefeningen zijn speciaal bedoeld voor mensen die dagelijks achter een bureau of een computer zitten, maar ze kunnen ook worden gedaan bij de bushalte, in de wachtkamer, of gewoon door de dag heen, als je er even zin in hebt.


Pilatus plus
Pilatus plus
Tiny Fisscher

De lichaamsoefeningen in dit boek zijn gebaseerd op de methode van Joseph Pilates, een mengvorm van yoga en gymnastiek, die je in korte tijd meer kracht zal geven en je spieren soepeler zal maken. De 'Plus' uit de titel staat voor: eenvoudige den doeltreffende ademhalings-meditatie- en ontspanningsoefeningen, tips voor een goede voeding en een gezond gewicht.

lees ook

 

pilates overzicht

pilates basisboek

wat is pilates?

overzicht boeken newage

overzicht boeken yoga

overzicht boeken meditatie

Tips, opmerkingen, commentaar of iets toe te voegen?

blz 1 van 1
Klik hier om een bericht toe te voegen
Eva
Geplaatst 1788 dagen geleden
@Solange. Alleen als je een goede instructeur hebt.
Solange
Geplaatst 1788 dagen geleden
Mag je pilates beoefenen met een nekhernia?
Corthout c.
Geplaatst 2677 dagen geleden
bestaan er dvd's over de lessen van pilates