Het is zo’n half tien ‘s ochtends. We zijn zojuist in het zonnige Alicante gearriveerd.

Met zo’n 21 graden in het vooruitzicht, kon ik maar moeilijk geloven dat het al bijna december is. Maar aan de Spaanse kust kan je niet anders verwachten.

Dag 1 Alicante

Bij de uitgang van het vliegveld werden we enthousiast opgewacht door Marina van het Alicante Tourist Board. Bovenaan het programma stond een bezoek aan het middeleeuwse Santa Bárbara kasteel. Dit kasteel ligt op 166 meter hoogte, gelegen op de Benacantil berg. Eenmaal aangekomen bij de berg begonnen we met de beklimming naar het kasteel. Na een uitgebreide historische wandelrondleiding door onze gids Felipe, bereikten we de top van het kasteel.

Uitzicht vanaf kasteel Santa Barbara in Alicante.

Eenmaal boven genoten we van het prachtige uitzicht over de gehele stad. Aan de ene kant de pittoreske woonwijken van Alicante, aan de andere kant de levendige haven en de mooie Costa Blanca. Na een hoop fotograferen ging de wandeltour door in de richting van de oude stad. De heuvelachtige, smalle straten gevuld met kleurrijke, gezellige huisjes gaven de wijk een schilderachtige uitstraling. We wandelden door naar het stadscentrum, nog altijd begeleid door de sympathieke Felipe, en bereikten na een korte stop bij een wijnproeverij uiteindelijk onze lunchbestemming, El Corte Inglés.

Op traditioneel Spaanse wijze zijn we hier bij de Gourmet Experience verwend met een uitgebreide gastronomische lunch. Met een volle maag zijn we doorgegaan naar de fietstour die ons langs allerlei toeristische attracties bracht. Vooral leuk waren de Explanada de España boulevard en de jachthaven. Aan het einde van de fietstour kregen we de gelegenheid om de stad een uurtje op eigen houtje te verkennen, tot de bus ons op kwam halen om naar Hotel Maya te gaan. Even ingecheckt, en een rondleiding door het luxe hotel gehad. Toen was het al weer tijd voor het diner. Dit vond plaats bij La Taberna Del Gourmet, een sfeervol restaurantje op loopafstand van het hotel. Hier zijn we wederom in de watten gelegd met een uitgebreide maaltijd, met als hoofdgerecht enorme pannen heerlijke paella. Na een gezellig diner was het tijd om terug naar het hotel te gaan, en namen we afscheid van onze gids Felipe. Een nachtje bijslapen kon ik inmiddels wel gebruiken, en gelukkig kon dat uitstekend in de aangename kamers van Hotel Maya.

Dag 2 Benidorm

De volgende ochtend was het tijd om Alicante te verlaten, en namen we de bus naar Benidorm.
Eenmaal ingecheckt bij het Dynastic Hotel  gingen we al snel weer op weg. Het programma begon met een stadstour per bus, die ons mooi uitzicht gaf op de imposante skyline van Benidorm.
De bus zette ons af bij de boulevard en we vervolgden onze tour te voet, deze keer onder begeleiding van gids Lucho. De stranden van Benidorm waren verrassend gezellig, overal werd muziek gemaakt, het was lekker zonnig, en bovendien was het uitzicht prachtig. De ochtend werd afgesloten met een lekkere lunch aan de boulevard.

De kust van Benidorm

fietsBenidorm staat bij velen bekend als overwinterparadijs voor senioren. Wat minder mensen weten is dat Benidorm zich ook prima leent voor een actieve vakantie. Zo stond er bij ons een kayaktocht op het programma, die vanwege weersvoorspellingen helaas niet door kon gaan. Het alternatief deed er niet voor onder: Een e-bike tour door het Serra Gelada Natural Park. De elektrische fietsen van Tao Bike  zijn niet alleen eco-friendly en heel hip, maar bieden ook de perfecte uitkomst voor het heuvelachtige landschap van het park. Het fietsen ging dankzij de e-bikes moeiteloos en was erg vermakelijk. Bovendien was het park zelf schitterend. Zeker een aanrader!

Dag 3 Valencia

De derde dag van de trip stond in het teken van Valencia. Toen we aankwamen bij het gezellige Hotel Casual del Cine werden we in de lobby opgewacht door de joviale Roos, die ons allemaal een leuk souvenirpakketje aanbood met onder andere wat streekproducten. Zodra we ingecheckt waren en onze Hollywood-stijl kamers bekeken hadden, nam Roos ons mee naar de Mercado Central. Hier mochten we allerlei typisch streekgerechten van de Costa Blanca proeven, zoals onder andere de befaamde Ibérico ham, Manchego kaas, en versgeplukte Valenciaanse mandarijnen. Vervolgens werden we opgehaald door onze volgende gids, die ons meenam op een fietstour door de stad. Ondanks het feit dat we in Valencia met lichte regen te maken kregen was de rondleiding erg leuk en hebben we veel van de stad kunnen zien. Valencia is de derde grootste stad van Spanje en heeft een historisch centrum, maar ook gebouwen die modern en futuristisch zijn en dat is een interessante mix.

valencia

Historisch en modern Valencia

Het programma werd afgerond met een gezamenlijke lunch bij het Panorama Restaurant aan de haven. Daarna hadden we de rest van de dag beschikbaar om op eigen initiatief de bezienswaardigheden van Valencia te ontdekken. Na een nacht lekker slapen in het hotel was het ‘s ochtends vroeg al weer tijd om terug naar Schiphol te vliegen. Met een onvergetelijke trip achter de rug kan ik eigenlijk alleen maar denken aan de volgende reis…..

Deze reis naar het prachtige Valencia is mogelijk gemaakt door Zoover, de website die er voor zorgt dat je in staat bent dé perfecte vakantieplek te vinden.
Lijkt het jou ook te gek om op vakantie te gaan naar Valencia? Bekijk dan nu het zeer scherp geprijsde last-minute aanbod op Zoover.nl. Weet je nog niet precies waar de volgende reis naar toe gaat? Laat je dan inspireren op het weblog van Zoover. Hier vind je de mooiste verhalen, tips én praktische informatie die ervoor zorgen dat je niet kunt wachten tot je weer op vakantie kunt.