Slag om de zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto: een voertuig dat wordt bestuurd door een zelfbesturingssysteem dat in staat is om de wagen van één punt naar een ander punt te brengen.

Driverless Car

En dat allemaal zonder menselijke tussenkomst. Google lijkt met het project Google Driverless Car voorop te lopen in deze ontwikkeling. Vorig jaar presenteerde het internetbedrijf al het eerste prototype, dat zonder stuur en pedalen te berijden is. De auto biedt plaats aan twee personen, heeft enkel een start- en stopknop en beschikt over een monitor waarop de bestuurders hun route kunnen bekijken.

Ook Apple slaat zijn slag

Google is niet de enige partij die zich bezighoudt met de autonome auto: vrijwel iedere autofabrikant is aan het experimenten. Mercedes heeft bijvoorbeeld al een model ontwikkeld dat zelf kan rijden in een file. BMW, Nissan Motor, Volkswagen AG, Renault S.A. en Audi AG zijn een greep uit de autofabrikanten die we verder voorbij horen komen. The Guardian meent deze week bovendien bewijzen te hebben gevonden dat het elektronia bedrijf Apple bezig is het met het ontwikkelen van de onbemande wagen. Het gerucht deed zich al even de ronde, maar volgens de Britse krant wil Apple toegang krijgen tot een voormalig marinebasis, waar zelfrijdende wagens getest worden. De auto zal, vanzelfsprekend, de naam iCar dragen en dient alle andere zelfrijdende auto’s in zijn schaduw te stellen.

Hoe gaat dat er dan uitzien?

Aan de basis van zelfrijdende auto’s liggen camera’s, radar- en andere sensoren. De sensoren maken een 3D-beeld van alles wat er rondom de auto gebeurt. De wiskunde doet de rest: slimme rekenmodellen schatten in in hoeverre een object een gevaar aan de auto kan toebrengen en draait om waar nodig. De intelligentie van de zelfrijdende auto zal onder andere moeten resulteren in een afname van files. Omdat de auto’s snel op elkaar reageren, kunnen ze ook dichter op elkaar rijden, hetgeen meer ruimte op de weg creëert. Bovendien zouden ze minder abrupt kunnen rijden, omdat ze beter anticiperen op hun voorligger. Dat de auto scherp zal zijn, maakt hem overigens ook veel zuiniger en schoner. Daar zal wel een prijskaartje tegenover staan. Je auto gratis verkopen is dan ook geen slecht idee.

Kopje koffie, graag

Het lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn, de zelfrijdende auto. En misschien is dat ook wel zo. Want hoe zit het eigenlijk met de wet- en regelgeving? Vormt de jurisdictie niet een belemmering voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto? Volgens Google niet: er is al ruim 1,125 miljoen kilometers getest en er zijn geen ongelukken voorgevallen. Of Google het bij het rechte eind heeft, moet nog uitgebreid onderzocht worden. Producenten denken desalniettemin dat hun zelfrijdende wagens rond het jaar 2020 klaar zijn voor gebruik. De tijd zal leren of dat ook het geval is. Dromen van een auto die ons naar ons werk brengt, terwijl we ontspannen op onze smartphone het laatste nieuws lezen onder het genot van een bakje koffie, kunnen we in ieder geval al wél.

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *