Een band voor het leven

Kleren maken de man en banden maken de auto.

Die zwarte ronde wielen met hun velgen maken het verschil tussen een autootje en een wagen. Daarom is het goed om te weten waar de liefde voor dit rubber vandaan komt. We zetten 10 interessante feiten voor je op een rij.

Zomerbanden

Zomerbanden zijn speciaal geschikt voor warmte en droogte. Met name geschikt voor temperaturen boven de 7 graden. Een zomerband slijt niet hard, voelt zich comfortabel bij hitte en heeft juist daardoor beter grip op de weg. Dit alles zorgt voor veilig rijden en een korte remweg. In principe kun je met zomerbanden het hele jaar door rijden, maar in koude omstandigheden worden andere banden aanbevolen.

Winterbanden

Deze banden houden van de kou. Ze functioneren vooral goed als het kouder is dan 7 graden. Het profiel in de band zorgt er voor dat alle winterse neerslag via kleine kanalen naar de zijkant worden afgevoerd. Zo blijft er geen gladheid aan de band vastzitten en hou je goed contact met het wegdek. Wie met deze banden remt, zal ook merken dat de sneeuw geen invloed heeft. Aangezien het materiaal en de vorm van deze banden niet geschikt is voor warme omstandigheden is het noodzakelijk om na de winter je banden weer om te wisselen met zomer- of all weather banden.

All weather

All weather, de naam zegt het eigenlijk al. Het zijn banden met een mooie mix van kwaliteiten. Geschikt voor elk weerstype. Zowel het goede van de zomer- als de winterband zijn hierin verenigd. Een mooi compromis tussen profiel en rubber. Doordat je deze banden niet hoeft te verwisselen is het ook nog eens de goedkoopste oplossing.

Bandenmaat

De bandenmaat, die op elke band vernoemd staat, is opgebouwd uit 6 onderdelen: de bandbreedte, de hoogte, het bandtype, de velgmaat, het draagvermogen en de maximum snelheid. Het is dus een lange reeks aan letters en tekens. Wie nieuwe banden wil kopen zal rekening moeten houden met al deze factoren. Je kunt dus niet zomaar elke band onder een auto zetten. Het is zinvol om je van tevoren goed te laten informeren.

Profiel

Op een rubberen autoband zit altijd profiel. Het zijn de diepe groeven die je ziet zitten. Dit profiel moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Er wordt zelfs aangeraden om bij een profieldiepte van 2,5 mm al over te gaan tot het vervangen van de band. Je verliest met afgesleten banden je grip op de weg en dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Spanning

Voor autobanden geldt dat een spannend leven een goed leven is. De bandenspanning is belangrijk voor je brandstofverbruik, veiligheid op de weg én de levensduur van je wielen. Als je banden te zacht zijn heb je minder controle over de auto. Het rubber wordt op een verkeerde manier belast, waardoor slijtage ontstaat op kwetsbare plaatsen. Bij elk benzinestation kun je je bandenspanning eenvoudig meten en bijvullen.

Velgen

De velg is dat deel van het wiel waar de band overheen ligt. Juist dit onderdeel is waar de liefde voor de wielen van de auto in schuilt. Daarmee geef je je auto een eigen gezicht. Lichtmetalen velgen maken je auto lekker sportief en zorgen voor een goede warmte-afvoer tijdens het rijden. Stalen velgen zijn trekken nooit krom en geven je auto altijd de stabiliteit waar je naar zoekt. Velgen worden in allerlei modellen gemaakt. Het is een wereld op zich. Wie zich verdiept in de mogelijkheden en verschillende ontwerpen, zal zeker enthousiast worden.

Beschadigingen

Het kwetsbare van banden en velgen is de beschadigingen die je opdoet tijdens het dagelijkse verkeer. Met name die kleine opdondertjes die ze te verduren krijgen bij het raken van een stoeprandje bijvoorbeeld. Controleer je banden dus regelmatig. Kijk of je letsel, scheuren of bobbels ziet. En hou je banden spanning goed in de gaten. Neem bij twijfel altijd even contact op met de vakman.

Tubeless

Bij de meeste auto’s wordt er geen binnenband gebruikt. Die buitenbanden noemen we dan tubeless. De zachte rubberen binnenlaag zorgt dat de band luchtdicht is. Er moet natuurlijk wel een goede aansluiting zijn tussen het rubber en de velg. Voordeel van tubeless is dat bij een defect aan de band, de band langzaam leeg loopt. Daarmee ontloop je het gevaar van een klapband.

Reserveband

Tot slot: de reserveband. De meest vergeten band die hoort bij de auto. Ook deze moet in goede conditie zijn. Zorg dat jaarlijks ook dit wiel bekeken en getest wordt. Wie gebruikt maakt van de zogehete ‘thuiskomer’, heeft in de achterbak een smaller bandje liggen die tijdelijk onder de auto gezet kan worden. De naam zegt het eigenlijk al. Het is ‘om mee thuis te komen’. Daarna is het zaak om te zorgen voor reparatie of vervanging van de kapotte band, zodat het kleine wiel weer compact opgeborgen kan worden.

 

foto: @ Jupiterimages/Photos.com/Thinkstock

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *