virtual reality

De toekomst van online shoppen

De afgelopen tien jaar heeft het online shoppen zich razendsnel ontwikkeld. Hoe gaat dit verder en wat is de verwachting van online shopping in de nabije toekomst?

Bijna alles is online te koop

Je kan het zo gek niet bedenken of het is online te bestellen. Of het nu om een parketvloer gaat, om verf, gereedschap of planten en bomen, je zoekt het online uit en binnen een paar dagen wordt het aan je voordeur afgeleverd.

Virtual assistants en voice search

Door de technologische ontwikkelingen breiden online diensten zich steeds verder uit en wordt er steeds meer mogelijk zonder dat je er de deur voor uit hoeft. Virtual assistants zorgen voor een persoonlijk tintje en voice search zorgt ervoor dat je je boodschappenlijstje gewoon kan inspreken en niet meer hoeft te selecteren of in te typen.

Virtual assistants zijn de vervanging voor de verkopers die vragen: Kan ik je ergens mee helpen? Als je vroeger een winkel binnenliep. Virtual assistants worden ook steeds vaker gebruikt door banken, verzekeringsmaatschappijen en bij betrouwbare online casino’s. Zo krijgen bezoekers van de websites toch het idee dat ze persoonlijk geholpen worden. Bij online casino’s worden worden virtuele ‘real dealers‘ ingezet die je begroeten, een praatje maken de kaarten delen of het spel met je spelen. Er wordt alles aan gedaan om de online ervaring zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te laten komen.

Echte winkels en virtual reality

De verwachting is we in de toekomst vanuit ons huis winkels en andere instellingen steeds vaker virtueel gaan bezoeken. Dingen als het virtueel passen van kleding of het aanmeten van een bril zal steeds verder verbeterd worden.

Gewone winkels zullen in aantal afnemen, zoals nu al gebeurt. Maar winkels zullen altijd bestaan. Mensen winkelen niet omdat het nodig is, maar omdat ze het leuk vinden om te doen. Ook voor bepaalde spullen waarbij je wilt voelen, ruiken en proeven zijn fysieke winkels nodig want dat lijkt online voorlopig nog niet mogelijk.

Bestellen vanaf je mobiele telefoon

Je mobiele telefoon heb je altijd bij je. Dat maakt het voor online shops nog interessanter om een goede en goed geoptimaliseerde mobiele website te hebben. Webshops zullen de komende jaren hun mobiele website steeds verder optimaliseren zodat hun producten op een effectieve en duidelijke manier op een klein scherm getoond kunnen worden. De verwachting is dat steeds meer mensen in de toekomst hun bestellingen en betalingen via hun mobiel of tablet zullen doen.

Zo snel mogelijk graag…

Het grootste nadeel van online bestellen is dat je je bestelling niet direct in huis hebt. Wie iets bestelt wilt het natuurlijk zo snel mogelijk in huis hebben. Bij sommige online winkels zoals Bol.com kan je ’s ochtends iets bestellen en kan je het voor een paar euro extra, dezelfde dag nog laten bezorgen. Meestal wordt een bestelling de volgende dag of binnen een paar dagen bezorgd.

De verwachting is dat dat in de toekomst steeds vaker drones ingezet worden om de bezorging te bespoedigen. Op die manier wil Amazon bijvoorbeeld pakjes binnen een half uur gaan bezorgen. Hiermee wordt op dit moment geëxperimenteerd.

Machine learning

Machine learning zal in de toekomst steeds belangrijker worden bij online shoppen. Bij machine learning leren computers van data en input en veranderen naar aanleiding daarvan hun algoritme. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld uitgebreide klantprofielen aangemaakt worden, gebaseerd op de keuze van webshop, het bestelgedrag en keuze van soort producten. Die klantprofielen kunnen op hun beurt weer gebruikt worden om verbeteringen aan te brengen en om de ervaring tijdens het shoppen zoveel mogelijk te personaliseren. Naar verwachting zal de tevredenheid bij de shoppers hierdoor alleen maar toenemen en zullen de online verkopen stijgen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *