laatste trends gezonde voeding

Laatste trends gezonde voeding

De inzichten en ideeën over wat gezonde voeding is, veranderen nog al eens. Dit zijn 10 laatste trends op het gebied van gezond eten.

Wat wordt gezien als gezonde voeding is nogal eens aan verandering onderhevig. Door nieuwe inzichten, nieuw onderzoek wordt voeding waar we al jaren aan gewend waren en die als gezond beschouwd werd, opeens in twijfel getrokken.

Dit zijn de 10 laatste trends op het gebied van gezonde voeding:

1. Allemaal aan de kokos

kokoswaterDe kokosnoot lijkt herondekt. Kokosolie om in te bakken en te frituren, kokosmelk in smoothies en kokoswater als frisse natuurlijke drank. Kokos bevat gezonde vetten, vezels en is goed te verteren. Bovendien kun je kokosolie heel goed verhitten zonder dat de kwaliteit er onder gaat lijden.

2. Groene smoothies

Een groot glas groen is iets waar niet iedereen aan moet denken als ontbijt. Het is wel heel gezond en geeft je veel goede voedingstoffen en dus energie. Gezonde smoothies van groene bladgroenten, zoals spinazie, komkommer, bleekselderij, sla, groene paprika en kruiden als munt, peterselie. Doe het in de blender en breng het op smaak met wat (zelfgeperst) citroen-, sinaasappel- of appelsap. Of stukjes banaan, mango, kiwi.

3. Minder granen of glutenvrije granen

Het brood dat tientallen jaren toch de basis van ons dieet was, lijkt minder populair te worden. Het bevat veel koolhydraten en scoort hoog op de glycemische index. Bovendien lijken steeds meer mensen gluten slecht te verteren. De vraag naar andere broodsoorten van spelt of zuurdesembrood wordt groter. Glutenvrije granen zoals quinoa, boekweit en amarant worden ook steeds populairder.

4. Meer geit en schaap

Net als brood zijn ook koemelk en melkproducten lang niet meer zo vanzelfsprekend. Daarvoor in de plaats worden geitenmelk en geiten- en schapenkaas steeds meer gebruikt. Producten van geit en schaap zijn beter te verteren en bevatten meer vitamine A en D.

5. Gezonde zaden

Zaden waar de meesten een paar jaar geleden nog nooit van gehoord hadden, lijken nu opeens razend populair. Chiazaad, hennepzaad, lijnzaad. Voeg ze toe aan je ontbijtgranen, door de yoghurt met fruit, of door de salade.

6. Juicen

smoothiesGeen vruchtensappen uit een pak maar zelf je eigen sapjes maken van vers fruit in de juicer. Appels, peren, druiven, bessen, kiwi, meloen allemaal vers geperst. Wil je nog gezonder doe er dan ook stukken groenten bij als wortel, biet, paprika of bleekselderij of een stuk gember.

7. Minder suiker

Suiker levert veel calorieën, geeft pieken in je bloedsuikerspiegel en je krijgt er rimpels van. Het is moeilijk om suiker te laten staan omdat het verslavend werkt en het in heel veel producten verwerkt is. Steeds meer boeken verschijnen die je willen helpen van je suikerverslaving af te komen zoals 100% suikervrij in 30 dagen. En omdat kunstmatige suikers ook niet gezond zijn komen er steeds meer natuurlijke suikervervangers op de markt.

8. Onbewerkt en natuurlijk

Weg met pakjes en zakjes vol E-nummers, kleur-, geur- en smaakstoffen en te veel zout. Gewoon koken met natuurlijke producten en natuurlijke smaakmakers lijkt de trend. Koop zo veel mogelijk producten zoals ze van het land komen, of aan de boom groeiden.

9. Minder vlees

Er zijn verschillende redenen om minder vlees te eten en steeds meer mensen worden zich daar bewust van. Zo is het onder andere goed voor het milieu, goed voor de dieren en goed voor je gezondheid. Ook wordt er vaker gekozen voor magere vleessoorten en is het ook belangrijk wat de dieren die je eet gegeten hebben. Je hoeft niet meteen full-time vegetariër te worden maar een dag in de week geen vlees helpt ook al. Of neem wat vaker (vette) vis.

10. Nee tegen genetisch gemodificeerd

Bij genetisch gemodificeerde voeding wordt er iets in het DNA van de plant veranderd. De wetenschap ontwikkelt zich steeds verder, en er verschijnen steeds meer producten die gemodificeerd zijn in de winkel. Toch zijn er veel tegenstanders. Hoewel er ook voordelen zijn zoals mais die bestand is tegen plagen en aardappelen die bestand zijn tegen de aardappelziekte, zijn er ook nadelen. Ten eerste weet men niet wat de gevolgen zijn op de lange termijn. Ten tweede kruisen gemodificeerde planten zich met gewone planten en dan is het proces niet meer terug te draaien. Zo lang er geen duidelijkheid is over de veiligheid zijn veel mensen tegen genetisch gemodificeerd voedsel.