detox

Detoxen op een makkelijke manier

Zie detoxen als een grote schoonmaak voor je lichaam waarna je je weer fit en fris voelt. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.

Het klinkt logisch. Als je een tijdje veel gedronken hebt en niet veel aandacht hebt besteed aan wat je eet, dan kun je je lichaam best een handje helpen om afvalstoffen kwijt te raken. Je kunt dat heel intensief doen en een paar dagen gaan vasten, alleen sapjes drinken of je darmen laten spoelen. Maar je kan ook detoxen op een makkelijke manier, gewoon door de volgende vijf tips uit te voeren en die in te passen in je normale levensstijl. Als het je lukt om deze vijf punten regelmatig te volgen en  als je ook nog genoeg water drinkt en voldoende slaapt, dan zal je je snel weer fit en energiek voelen.

 

1. Drink water met citroensap

Simpel en doeltreffend en iets wat iedereen zonder veel moeite kan doen. Pers een halve citroen uit en voeg het sap toe aan een glas warm water. Dit verbetert je spijsvertering en stimuleert je lichaam om afvalstoffen af te voeren. Bovendien helpt het verzuring in je lichaam tegen te gaan. Door bijvoorbeeld veel alcohol, suiker, vlees en cafeïne te gebruiken verzuurt je lichaam. Citroensap helpt je, ook al is het zuur, die zuurbalans te herstellen.  Je kunt ook nog een snufje cayennepeper aan het water met citroensap toevoegen, dat geeft je stofwisseling een boost.

 

2. Werk je in het zweet

Je lichaam flink laten zweten is dé manier om je lichaam te detoxen. Intensief sporten, bikram yoga, yoga in een warme ruimte, of een bezoek aan de sauna zijn manieren om dat te doen.  Bij de intensieve sporten komen er ook nog de nodige endorfinen vrij waardoor je stemming verbetert.

 

3.  Ga een paar dagen plantaardig en natuurlijk eten

Eet een paar dagen alleen plantaardige en natuurlijk producten. Dus producten die onbewerkt zijn, dus niet uit een fabriek komen. Laat in ieder geval vlees, alcohol, suiker, koffie en thee staan. Wat kan je dan nog wel eten? Salades, fruit, noten en quinoa wel.

 

4.  Neem vriendelijke bacteriën

Neem probiotica. Probiotica zijn goede bacteriën die een gunstige werking hebben op de darmflora en de algehele gezondheid. Je kunt ze kopen in de vorm van pillen, yoghurt met levende en actieve culturen, als probiotica zuiveldrankjes in die kleine flesjes. Maar ze komen ook voor in voeding als zuurkool, augurken en pure chocolade.

 

5.  Neem 12 uur eetpauze

Er zou eigenlijk 12 uur moeten zitten tussen de tijd dat je voor het laatst ‘s avonds eet en voordat je ‘s ochtends weer gaat ontbijten.  Je lichaam heeft acht uur nodig om een maaltijd helemaal te verteren en pas dan begint de natuurlijke schoonmaak in je lichaam. Afvalstoffen worden afgevoerd en je lichaam krijgt de tijd zich te herstellen. ‘s Avonds laat eten of ‘s nachts nog even langs de koelkast gaan verstoord dat.