De kracht van BCAA

Aminozuren zoals BCAA, zijn in Nederland niet meer weg te denken. BCAA, ofwel Branched-Chain Amino Acids, wordt met name door sporters gebruikt om het energieniveau aan te vullen en om spierafbraak te voorkomen. De aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten die zorgen voor de opbouw en het behoud van spieren. BCAA is verkrijgbaar in poedervorm (die kan je zelf aanvullen met water) of in capsules. BCAA is verkrijgbaar in verschillende smaken zoals cherry cola, fruit punch, watermelon of greenapple.

Keten van Aminozuren

De BCAA’s zijn ‘vertakte keten aminozuren’ wat betekent dat deze aminozuren ketens bevatten met diverse zijtakken die ervoor zorgen dat de aminozuren snel door het lichaam kunnen worden omgezet naar energie. Het lichaam maakt deze aminozuren zelf niet aan waardoor ze vanuit de voeding opgenomen moeten worden. Aminozuren zitten in eieren, zuivel, vlees en bonen. Echter moet je dusdanig veel van deze voedingsmiddelen eten dat er doorgaans vaak gekozen wordt voor voedingssupplementen in de vorm van poeders of capsules. De essentiële aminozuren die in BCAA zitten zijn leucine, isoleucine en valine. Vaak is de verhouding 2:1:1 maar ook 4:1:1 komt zeer regelmatig voor. De combinatie van deze aminozuren zorgt ervoor dat je lichaam snel energie binnen krijgt waardoor de aminozuren het beste voorafgaand of tijdens een intensieve training genomen kunnen worden.

De voordelen van BCAA

Naast het feit dat de aminozuren het lichaam snel van energie voorzien, remmen ze ook de afbraak van spierweefsel waardoor sporters sneller kunnen herstellen van hun inspanning. Op de langere termijn bouwen de sporters meer kracht en spiermassa op en kunnen duursporters de sporten langer volhouden wanneer zij het lichaam tijdig aanvullend. Dit geldt overigens niet alleen voor fysieke energie. Sporters kunnen, met de juiste hoeveelheid BCAA ook mentaal fitter worden. Sporters krijgen minder snel het ‘vermoeidheidsgevoel’ waardoor ze veel zelfverzekerder in het veld staan dan sporters die geen aminozuren tot zich nemen. De verklaring voor dit fenomeen wordt gevonden in het feit dat aminozuren de opname van tryptofaan en de productie van serotonine tegengaat. Deze lichaamseigen stoffen zorgen voor een voldaan en vermoeid gevoel na het sporten en dit gevoel wordt met BCAA’s dus onderdrukt. Je kan hierdoor dan ook langer met een energiek gevoel sporten.

Wanneer neem je BCAA?

Aminozuren blijven lang in je lichaam aanwezig waardoor je BCAA eigenlijk de gehele dag door kan gebruiken. Echter, het wordt aangeraden om te kiezen voor deze supplementen vlak voor een training of tijdens de training. Het lichaam kan dan direct aan de slag met de aminozuren en je hebt gelijk profijt van de snelle toevoer van energie. Mocht je voorafgaand of tijdens de training echter geen tijd hebben om aminozuren tot je te nemen, dan volstaat het ook om het tussen de maaltijden door of na een training te nemen.

Kortom; wil je graag meer energie tijdens het sporten, meer spieren opbouwen en sneller herstellen na het sporten? Kies dan voor de BCAA. Deze aminozuren zijn op verschillende manieren te gebruiken (als drankje, als poeder of als capsules) en zijn verkrijgbaar in diverse heerlijke smaken.