8 Voordelen van fietsen voor je gezondheid

Lekker buiten fietsen. Sommige mensen fietsen alleen als ze ergens naartoe moeten, maar een steeds grotere groep fietst ook als lichaamsbeweging of sport. En niet voor niets. Fietsen heeft een aantal voordelen voor de gezondheid.

1. Je bouwt spiermassa op

Met fietsen combineer je cardio én bouw je spiermassa op. Want fietsen is ook een soort weerstandstraining voor je benen. Je beenspieren worden er sterker door, met name je hamstrings, quadriceps en kuitspieren.

2. Je beweegt nuttig

Je kan met fietsen het nuttige met het aangename verenigen. Door van en naar je werk te fietsen bijvoorbeeld. Dat zorgt voor een goede workout waardoor je ‘s avonds niet ook nog eens naar de sportschool hoeft. Voor grote afstanden of als je de wind tegen hebt, is een e-bike of zo’n stoere Speed pedelec, een supersnelle e-bike ideaal.

3. Het helpt je om een gezond gewicht te houden

Met fietsen zelf verbrand je natuurlijk calorieën. Maar dat niet alleen, je bouwt ook spiermassa op (zie punt 1). Om die spiermassa in stand te houden, heeft je lichaam energie nodig. Daardoor verbrand je ook in rust meer calorieën naarmate je meer spiermassa hebt.

4. Gezonde longen

Er wordt wel gedacht dat mensen die fietsen meer last hebben van de luchtvervuiling dan mensen die zelf in de auto zitten. Maar dat lijkt niet waar. Een onderzoek, uitgevoerd door o.a. het King’s College in Londen, hebben gemeten wie er meer last heeft van luchtvervuiling en uitlaatgassen: een buschauffeur, een voetganger, een fietser of een automobilist, gemeten in het drukke verkeer van Londen.

Automobilisten hadden tot 5 keer meer last van de luchtvervuiling dan de fietser, 3,5 keer meer dan de voetganger en 2,5 keer meer dan de buschauffeur. En, als fietser en voetganger produceer je zelf geen uitlaatgassen.

5. Minder belastend voor je gewrichten

Hardlopen is belastend voor je gewrichten. Bij iedere stap die je zet, komt je volle gewicht op je gewrichten neer. Als je jong bent is dat voor de meesten geen probleem. Naarmate je ouder wordt, krijgen meer mensen daar last van en komen blessures vaker voor. Bij fietsen is dat veel minder het geval. De belasting van je gewrichten is dan minimaal.

6. Goed voor de hersenen

Niet alleen fietsen, maar iedere vorm van beweging is goed voor je hersenen.

Uit dit onderzoek bleek dat tijdens het fietsen de bloedtoevoer naar de hersenen steeg met 28% en tot 70% steeg naar andere gebieden. Ook na het fietsen bleef de bloedstroom 40% hoger.

Meer bloedtoevoer is zo goed omdat bloed extra zuurstof en voedingsmiddelen met zich meebrengt. Vier maal per week 45-60 minuten fietsen op 75-85% van je maximale hartslag lijkt ideaal voor je gezondheid..

7. Balans en behendigheid

Bij fietsen komt ook een stuk balans en behendigheid kijken. Door regelmatig te fietsen oefen je jezelf daarin en blijf je behendig, ook als je ouder wordt.

8. Goed voor de sociale contacten

Of je nu een fietsclubje hebt of echt gaat wielrennen, fietsen doe je vaak niet alleen maar met zijn tweeën of in een kleine groep. Dat is heel gezellig. Als je rustig fietst, kan je onder het fietsen heel goed doorpraten. En, anders voor of na het fietsen en als er tussendoor uitgerust wordt.