aanwijzingen burnout

10 Aanwijzingen dat je op weg bent naar een burnout

Druk, druk, druk. Een groeiend aantal mensen voelt zich constant gestrest. Onlangs bleek uit onderzoek van het CBS dat vooral jonge vrouwen en alleenstaanden gevoelig zijn voor van deze vorm van emotionele en lichamelijke uitputting.

Hoeveel mensen hebben een burnout?

Volgens een onderzoek in 2017 van Het Nationaal Salarisonderzoek (PDF) nam het aantal burnouts flink toe. Naar schatting heeft 15 procent van de Nederlandse vrouwen een burn-out of heeft er één gehad. Twee jaar geleden was dit nog 9,4 procent. Het aantal overspannen mannen steeg in deze twee jaar van 6% naar 9%. 

Voorkomen is beter dan genezen

Herstellen van een burnout kan lang de tijd nodig hebben. Gemiddeld duurt het 6 tot 12 maanden voordat iemand er weer een beetje bovenop is. Voordat iemand zich weer 100% voelt, kan jaren duren. Het is daarom belangrijk om de aanwijzingen en symptomen vooraf te herkennen.

Krijg jij een burnout?

Hier volgen 10 aanwijzingen en symptomen van een (dreigende) burnout.

Uitgeput

1. Je voelt je nooit uitgeslapen

Je voelt je vaak moe en hebt het idee dat je altijd en overal kan slapen. Overdag vooral. ‘s Nachts kun je juist moeite hebben met inslapen of doorslapen. En als je al slaapt, word je nooit uitgeslapen wakker.


2. Je wilt wel, maar het lukt je niet

Je bent best ambitieus en je doet je best op je werk, thuis en overal maar het lukt je gewoon niet. Alsof je constant achter de feiten aanloopt. Je hebt nooit het gevoel dat je het goed genoeg doet. Je hebt juist het gevoel dat je vaak tekort schiet.


3. Je hebt vaker het gevoel dat het je allemaal te veel wordt

Kleine taken waar je voorheen je hand niet voor omdraaide, worden je nu snel te veel. Je hebt regelmatig het idee dat je verdrinkt in je taken en je verantwoordelijkheden.


4. Je wordt emotioneel om niks

Je stemming kan snel omslaan, je kunt om de kleinste dingen in tranen uitbarsten.


5. Je hebt nergens meer plezier in

Je hebt meer plezier echt plezier in. Niet in je werk, maar ook niet in je hobby’s, sporten of andere bezigheden die je anders met veel plezier deed. Je moet je er toe zetten om ze te doen.

Pagina's: 1 2 Volgende pagina