marketing

Tips om meer inzicht in de resultaten van marketingcampagnes te krijgen

De mogelijkheden voor het voeren van een reclamecampagne zijn talrijk. Want niet alleen in de traditionele media zoals radio, televisie en dagbladen kunt u adverteren. Ook op het internet, zoals via social media en bijvoorbeeld in podcasts kunt u uw bedrijf onder de aandacht brengen. Met zoveel mogelijkheden kan het ondoorzichtig worden en kunt u de resultaten niet altijd meten. Daar zijn echter wel mogelijkheden voor. Wij leggen u uit hoe dat werkt.

Bereid de marketingcampagne goed voor

Om achteraf het beste resultaat te krijgen, begint het traject van uw reclamecampagne voor de lancering al met een onderzoek. Want er zal onderzocht moeten worden hoe bekend uw merk is bij uw doelgroep. Bovendien kan uit een onderzoek blijken wat de waardering van uw merk is voordat u aan de marketingcampagne begint. Zo kunt u nog gerichter inzoomen op de doelgroep die u voor ogen heeft en daar uw campagne ook op afstemmen. U kunt zelfs, als dat nodig mocht zijn, nog bijsturen in de reclameboodschap om uw bedrijfsimago naar een hoger niveau te tillen.

Een overwogen keuze in bereikbaarheid

Als u inzicht heeft in het doel van uw reclamecampagne, bijvoorbeeld uw product onder de aandacht brengen van consumenten in een bepaalde leeftijdsgroep, wordt het tijd om campagne onderzoek te doen naar de bereikbaarheid van de reclamecampagne. Dit kan zowel kwalitatief als kwantitatief gemeten worden. Is men bijvoorbeeld na het zien van een reclameboodschap op televisie bereid om het product ook werkelijk te gaan kopen? Of heeft een advertentie online bij een populair social mediumplatform een gunstige invloed op het koopgedrag in de toekomst van de mensen uit uw doelgroep? Als u dat inzichtelijk heeft, kan een efficiënte keuze gemaakt worden via welk medium de reclamecampagne gepubliceerd zal worden.


Het juiste moment voor een reclamecampagne

Zoals gezegd bestaat het campagneonderzoek uit meerder fasen. Want op het moment dat de reclamecampagne gelanceerd is, wilt u ook weten wat de effecten daarvan zijn. Heeft het inderdaad de beoogde doelgroep bereikt, is de boodschap die u wilde overbrengen ook op die manier ontvangen en was het moment van publicatie wel geschikt? Op basis van een traject onderzoek kan op verschillende punten getoetst worden of de reclamecampagne inderdaad de gewenste resultaten heeft opgeleverd. En daarbij worden niet alleen de reacties van de consument meegenomen. Er wordt ook geanalyseerd hoe het in de pers ontvangen is.

Met dit campagneonderzoek kan heel gericht gekeken worden naar de invulling van toekomstige reclamecampagnes. Dat heeft als voordeel dat u uw reclamebudget bijvoorbeeld efficiënter kunt inzetten. Of het gevolg is dat u moet constateren dat u voortaan beter in een andere periode van het jaar kunt adverteren zodat het bereik groter is.

Kies voor een campagneonderzoek voor een overzichtelijke analyse van uw reclamecampagne en krijg met duidelijke, gedetailleerde grafieken en tabellen meer inzicht in hoe u efficiënt reclame kunt voeren.