reinventing financial services

Reinventing Financial Services

reinventing financial services

Na alle schandalen in de financiële industrie moet de bezem er door. Ook in de boardroom. De gedragstoezichthouder AFM waarschuwde al in haar jaarverslag over 2009. In 2010 moet de klant weer centraal worden gesteld.

 

Het MT was blijkbaar teveel bezig met het creëren van aandeelhouderswaarde. En met de korte termijn effecten op het eigen beloningspakket. En nu moet de klant centraal worden gesteld. Hoe doe je dat als directie?

Twee management consultants vertellen in dit boek, wat klanten zelf willen van hun bank of verzekeringsmaatschappij.

De schrijvers, Roger Peverelli en Reggy de Feniks hebben naar eigen zeggen hun sporen in de financiële wereld verdiend. De eerste als vennoot bij adviesbureau VODW, de laatste als management consultant bij dat zelfde bureau en later als directeur bij het Spaanse management adviesbureau 9senses.

In het boek vertellen ze, dat ze bestuurders van grote verzekeraars en banken hebben gesproken en dat deze allemaal de wil hebben om de klant centraal te stellen maar niet weten hoe dat moet. Daar is een algehele cultuuromslag voor nodig, die vanaf de raad van bestuur tot de werkvloer moet doorklinken. De financiële ondernemingen in Nederland, zo stellen de auteurs, worstelen met het dichten van de kloof tussen de financiële instituten en de eindconsument. Bij een bedrijf als Philips, zouden ze daar al beter raad mee weten.

Om de financiële sector te hervormen geven zij aan de hand van interviews en praktijkvoorbeelden, antwoord op zes management vraagstukken.

1. Hoe win je het consumentenvertrouwen terug?

2. Hoe kan je concurreren onder toegenomen transparantie regels?

3. Hoe verklein je in alle kanalen de afstand tot de klant?

4. Hoe zet je sociale media en mobiele diensten optimaal in?

5. Hoe gaan het centraal stellen van je klanten en winstgevende groei samen?

6. En tenslotte, waar begin je mee in dit radicale hervormingsproces?

 

Reinventing Financial Services is een inspirerend management boek, met voorwoord van Jan Hommen van ING. Precies twee jaar na de val van Lehman Brothers gelanceerd. Interessant maar niet makkelijk toegankelijk (veel Engels jargon). Voorzien van mooie sfeerfoto’s. Goed getimed is het een mooi uithangbord voor de adviespraktijk van VODW. Maar dat mag, als voorbeeld van eigen (B2B) klanten centraal stellen.

 

meer info: reinventingfinancialservices.com

Roger Peverelli, Reggy de Feniks |Pearson Education Benelux B.V. | Paperback – september 2010 | ISBN 9789043020411

 

[bol_product_links block_id=”bol_5387a87d6fed6_selected-products” products=”1001004010675257″ name=”re” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”FFFFFF” width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.