Bij spandoeken maken denk je misschien aan mensen die ergens voor of tegen zijn en willen protesteren. Die hebben vaak spandoeken bij zich met daarop wilde leuzen geschreven of geschilderd.

Een spandoek is meer….

Maar een spandoek is natuurlijk veel meer en kan je ook op veel meer manieren gebruikt worden. Met spandoeken kan je reclame voor je zaak maken bijvoorbeeld, een evenement onder de aandacht brengen of een mooie of inspirerende spreuk aan je muur hangen. Er zijn mogelijkheden genoeg.

Een spandoek, het woord zegt het al, is een doek die opgespannen wordt. Het kan gespannen worden in een frame of met elastieken in de hoeken. Op dat doek kan je een afbeelding, foto en/of teksten af laten drukken.

Als je wilt dat zo’n spandoek er professioneel uitziet, dan kan je ze het beste laten drukken. Dan heel eenvoudig online bij Reclameland bijvoorbeeld. Maar het ontwerp moet je dan wel zelf aanleveren. Wat zijn goede spandoeken en hoe ontwerp je zo’n spandoek?

Tips voor het ontwerpen van een spandoek

1. Gebruik een groot lettertype

Je wilt van een afstand de aandacht van mensen trekken dat doe je door de belangrijkste worden groot en duidelijk te vermelden. Kies daarom een groot en goed leesbaar lettertype, liefst vetgedrukt.

2. Gebruik felle kleuren

Gebruik voor de achtergrond van je spandoek een kleur die contrasteert met de kleur van de achtergrond. Komt je spandoek tegen een witte muur, kies dan geen witte achtergrond, maar bijvoorbeeld fel blauw of rood. Houd daarbij ook rekening met de betekenis van de kleuren:

rood – gevaar, snelheid, boosheid
oranje – blijheid, geluk, energiek, vriendelijk
geel – optimistisch, zonnig, humoristisch
groen – gezondheid, welzijn, milieu, groei en nieuw begin
bruin – natuur, hout, leer
blauw – vertrouwen, veiligheid, rust, koud
paars – luxe, wijsheid, magie, ambitie, vrouwelijk, creatief
roze – liefde, zoetheid, vrouwelijkheid, baby’s
zwart – mysterieus, kracht, rouw, kwaad
wit – puur, schoon, modern, steriel, eerlijk, onschuldig, maagdelijk
grijs – neutraal, praktisch

3. Houd de boodschap simpel

Een spandoek is niet bedoeld om lange en ingewikkelde verhalen te vermelden. Houd de boodschap zo kort en simpel mogelijk. Als het even kan met iets pakkends, iets dat blijft hangen.

4. Kies voor stevig materiaal

Hoe steviger het materiaal hoe beter het spandoek eruit zit. Zorg er ook voor dat het doek strak gespannen is zodat de boodschap goed leesbaar is.

5. Noodzakelijke informatie

Heb je een logo waardoor organisatie of bedrijf herkenbaar is, gebruik dat dan ook op je spandoek. Wat is de boodschap die je wilt overbrengen? Wil je met je spandoek aandacht vragen voor een evenement? Zorg dan dat de datum en plaats duidelijk vermeld worden. Wil je dat mensen een website bezoeken, zorg dan dat de URL duidelijk vermeld wordt.