zakelijk relatiegeschenk

6 Tips voor het geven van relatiegeschenken

Je kan je afvragen wat het belang is van het geven van een kleine attentie als relatiegeschenk. Maar het nut van relatiegeschenken is algemeen bekend en erkend. Vandaar dat het een gewoonte is waar bedrijven aan vast blijven houden. Je investeert op die manier in de relatie met je klant, collega of zakenrelatie en tegelijkertijd kan het een promotie van je bedrijf zijn.

Zeg nu zelf, iedereen vindt het leuk om een kleine attentie of klein geschenk te ontvangen. En onderschat de uitwerking van een goed gekozen geschenk niet. Vooral cadeautjes met een naam of logo van je bedrijf doen het goed. Denk bijvoorbeeld aan een met logo bedrukte pen, keycord, USB-stick, sleutelhanger of t-shirt. Iedere keer als de ontvanger het geschenkje ziet of gebruikt, wordt hij of zij aan jou of je bedrijf herinnerd.

Welk relatiegeschenk ga je geven?

Het is vaak wel een opgave om te bepalen welk relatiegeschenk je als bedrijf wilt geven. Hieronder vind je 6 tips die je kunnen helpen bij het maken van die keuze.

#1 Wat is je budget?

Je budget is natuurlijk een bepalende factor. Hoeveel kan en wil je uitgeven? Het is een goed idee om jaarlijks een bepaald bedrag te reserveren voor relatiegeschenken. Zie dit niet alleen als iets weggeven, maar zie het als een investering, een manier van reclame maken.

# 2 Kies iets waar iemand iets aan heeft

Het zou leuk zijn als je iets kan geven waar de ontvanger ook echt iets aan heeft. Handige voorwerpen die het leven eenvoudiger of aangenamer maken zijn over het algemeen de beste geschenken.

Probeer dus iets te bedenken wat nuttig is. Een geschenk dat iemand elke dag kan gebruiken, is waardevoller dan iets met een eenmalige ervaring zoals een dinerbon of iets dat je op kan eten of drinken.

#3 Overdrijf het niet

Een relatiegeschenk is in principe bedoeld als bedankje voor de goede relatie die je met je klant, collega of zakenrelatie hebt opgebouwd. Zoiets is niet in waarde uit te drukken.

Het sturen van een te duur cadeau kan een verkeerd signaal afgeven. Het kan door de ander opgevat worden als een manier om hun gunst te kopen. Het kan ook enigszins drammerig of wanhopig overkomen. De kans is groot dat je zo het tegengestelde bereikt van wat je voor ogen had. Vraag je daarom af of een geschenk niet teveel van het goede is. Probeer een tussenweg te vinden tussen waarde, originaliteit en nut en laat je wat minder leiden door de prijs.

Bedenk bij jezelf wat jij zelf als geschenk zou waarderen. Wil je iemand echt een persoonlijk cadeau geven, dan kan je een kijkje nemen op iemands sociale media accounts. Vaak kan je daar wel iets uit afleiden wat betreft hobby’s, smaak of voorkeuren.

#4 Maak het persoonlijk

Onderscheid jouw geschenk van andere relatiegeschenken. Dat kan je heel simpel doen met een persoonlijk, bijvoorkeur handgeschreven berichtje waarin je motiveert waarom je hem of haar iets geeft. Zo’n klein gebaar maakt van een eenvoudig geschenk iets bijzonders.

#5 Kies het juiste moment om iets te geven

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun zakenrelaties of collega’s met Kerst of aan het einde van het jaar een geschenk te geven. Dat is op zich een prima moment en een beetje concurrentie of competitie kan geen kwaad. De kans is dan alleen groot, dat je met je geschenk tussen de andere relatiegeschenken terecht komt.

Het is een origineel en leuk idee om een relatiegeschenk te geven op een moment dat iemand het niet verwacht. Er zijn verschillende mogelijke momenten te bedenken, bijvoorbeeld aan het begin of einde van een project of als er een nieuwe deal gesloten wordt. Op deze manier, als iemand het het minst verwacht, maakt het meer indruk en wordt het minder snel vergeten.

#6 Wees verantwoordelijk

Voordat je iemand iets geeft, kan het geen kwaad om de regels van het bedrijf waar die persoon werkt even te checken. Voor je het weet breng je iemand in verlegenheid.

Zeker bij overheids- of gemeentelijke bedrijven zijn er vaak regels voor het uitwisselen, zowel voor het geven als ontvangen van geschenken. Een relatiegeschenk is bedoeld om de relatie op een positieve manier te beïnvloeden. Je wilt dus niet dat het op wat voor manier dan ook in verkeerde aarde valt, hoe goed bedoeld, onschuldig het ook is.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *