beurs bezoekers

5 Tips voor de perfecte beursstand

Een beurs, handelsbeurs of vakbeurs is een ideale manier om je bedrijf of producten te promoten. Het is de plek waar producenten, potentiële kopers, verkopers en andere geïnteresseerden elkaar ontmoeten. Wie iets te promoten of te presenteren heeft, moet natuurlijk wel zorgen voor een interessante en aantrekkelijke beursstand zodat mensen erdoor aangetrokken worden. 

Hoe pak je dat aan? 5 tips:

#1 Begin op tijd met de voorbereiding

Wil je gevonden worden met je beursstand tussen honderden andere stands op een drukbezochte beurs, dan moet je daar voor de beurs al mee beginnen. Om zeker te weten dat de bezoekers of klanten jouw stand weten te vinden is het geen overbodige luxe om ruim voor de beurs al een campagne op te zetten. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een email of nieuwsbrief te sturen aan je contacten waarin ze alvast een afspraak kunnen inplannen of met een tegoedbon voor een kleine attentie. Behalve email kan je ook heel goed gebruik maken van sociale media om het adres van je beursstand door te geven.


#2 Zorg voor een beursstand die opvalt

Met een creatief en bijzonder design van je beursstand weet je zeker dat je opvalt en mensen aantrekt. Het belangrijkste aan dat design is dat het in een oogopslag duidelijk moet zijn wat het onderwerp/doel van de stand is. Mensen gaan geen minuten stilstaan om daarachter te komen. Hoe doet je dat?

  • Zorg voor een aantrekkelijke plek met mooie foto’s/posters/drukwerk van het bedrijf of het product.
  • Je kan een kleur of thema kiezen dat je doorvoert in de aankleding van de stand maar bijvoorbeeld ook de in de kleding van de medewerkers.
  • Bewegende beelden doen het altijd goed. Toon bijvoorbeeld een promotievideo op een scherm.

#3 Geef iets weg

Als je gratis producten of iets anders weg te geven hebt, dan zal dat mensen aantrekken. Dat kan bijvoorbeeld een goodiebag zijn met folders en/of promotiemateriaal als een pen, mok of memorystick met het logo van het bedrijf. Probeer origineel en creatief te zijn. Als het lukt om een promotieartikel te bedenken dat handig en leuk is, dan blijven mensen het gebruiken en dat is dan weer gratis reclame voor het bedrijf.

#4 Laat bezoekers iets doen

Om bezoekers naar je stand toe te trekken, helpt het als je ze een leuke activiteit kan laten doen. Huur bijvoorbeeld een kop van jut waar bezoekers hun krachten kunnen meten. Laat ze iets raden, een puzzel doen, meedoen aan een test of een spelletje spelen.


#5 Evalueer na afloop

Van elke ervaring kan je leren. Bekijk wat achteraf succesvol was en wat er niet werkte. Trek je conclusies en neem dat mee voor een volgende beurs en beursstand.