locker op werk

5 redenen waarom een lockerkast op de zaak van pas kan komen

Voorzieningen voor werknemers in de werkomgeving kunnen voor zowel werknemers als werkgevers nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een afwasmachine, die ervoor zorgt dat medewerkers geen werktijd hoeven besteden aan de vaat. Dat is een win-winsituatie. Maar ook een lockerkast kan voor beide partijen voordelen met zich meebrengen. We bespreken vijf redenen waarom een lockerkast op de zaak van pas kan komen.

Rommeligheid voorkomen

Als medewerkers hun eigen locker hebben, kan dat een hoop rommeligheid op de werkvloer voorkomen. Mensen hoeven dan niet meer hun tassen bij hun werkplek neer te zetten of hun jas in het zicht bewaren. Dat maakt een lockerkast kopen voor een werkgever ook interessant, omdat het eraan bijdraagt om orde te scheppen in de werkomgeving.

Garderobe

Grotere lockers kunnen dienst doen als garderobekast. Dat is niet alleen handig om je jas op te hangen, zodat bijvoorbeeld niet over je bureaustoel hoeft, maar ook als je wel eens moet omkleden op het werk. Misschien om dat bepaalde werkzaamheden andere kleding vereisen, of omdat er reden is om even van een wat meer casual outfit te wisselen naar een zakelijker outfit.

Diefstal voorkomen

Een belangrijke reden om een lockerkast aan te schaffen, is om diefstal van persoonlijke eigendommen te voorkomen. Als mensen hun telefoon, oordopjes, oplader, portemonnee of andere waardevolle zaken rond laten slingeren op kantoor of in de zakken van een jas waar iedereen bij kan laten zitten, bestaat de kans dat het slechtste in mensen naar boven komt en van de gelegenheid gebruikgemaakt wordt om te stelen. Zeker voor mensen die het met een laag salaris moeten doen, kan de verleiding groot zijn. Zowel voor werknemers als werkgever is diefstal op de werkvloer geen prettige situatie.

Geen vaste werkplekken

We zijn al een aantal jaar stukje bij beetje over aan het gaan op Het Nieuwe Werken, wat een flexibelere manier van werken is. Er wordt meer thuisgewerkt en flexibeler omgaan met wanneer mensen hun werk doen. Daarbij hoort ook een kantooromgeving waarbij werkplekken niet meer speciaal voor één specifieke medewerker zijn en er simpelweg minder werkplekken nodig zijn. Dat betekent wel dat je als medewerker niet een bureau kunt claimen door er je spullen op te laten staan. In zo’n geval komt een locker waarin je jouw eigen spulletjes die je graag op je bureau (zoals een oplader voor je telefoon) goed van pas, zodat je de spullen in kwestie wel gewoon (veilig) op het werk kunt laten.

Minder afleiding

Als werkgever kun je er de buik van vol hebben dat medewerker zich constant laten afleiden door hun privételefoon tijdens werktijd. Uiteraard is het wel begrijpelijk dat men deze wil meenemen om als nodig contact met het thuisfront te kunnen hebben. Lockers zijn dan een goede voorziening om ervoor te zorgen dat medewerkers hun telefoon wel mee kunnen nemen, maar ook kunnen opbergen onder werktijd.

Ben je zelf ondernemer met een bedrijfspand en personeel in dienst, overweeg dan zeker de aanschaf van lockerkasten waar je medewerkers hun spullen in kunnen opbergen. Ben je werknemer, maar zie je zo’n lockerkast op de zaak wel zitten, werp dan zeker een balletje op bij de baas om te investeren in zo’n voorziening. En vergeet als je dat doet daarbij ook vooral niet de voordelen voor de werkgever zelf te vermelden.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.