acne en voeding

Acne en voeding

Heeft je voeding nu wel of geen invloed op het ontstaan van acne of jeugdpuistjes? Jarenlang werd gedacht dat vet eten en met name chocolade zorgden voor puistjes. Maar is dat waar?

Of chocolade echt invloed heeft op het ontstaan van acne is nooit voldoende aangetoond. Maar je voedingsgewoonten hebben zeker invloed op de conditie van je huid.

Voeding en je huid

Je huid is weerspiegeling van je totale conditie en gezondheid. Wat je eet speelt daarbij een grote rol.

Volgens de laatste onderzoeken heeft de volgende voeding invloed.

Eet de juiste koolhydraten

Je hebt verschillende soorten koolhydraten. Snelle koolhydraten die snel glucose afgeven in je lichaam en die je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen. Er zijn ook langzame koolhydraten die langduriger en minder snel energie afgeven en daardoor je suikerspiegel minder snel laten stijgen. Als je bloedspiegel snel stijgt reageert je lichaam met het aanmaken van insuline. Te veel insuline in je lichaam kan zorgen voor een reactie in je lichaam waarbij de productie van de talgklieren toeneemt en meer cellen ontstaan die je poriën verstoppen. Hierdoor kan acne ontstaan.

Snelle koolhydraten zijn bijvoorbeeld wit brood, rijst, pasta, suiker, frisdrank, snoep en koek. Langzame koolhydraten zijn groenten, peulvruchten, volkorenproducten. De glycemische index is een lijst die per product aangeeft hoe snel je bloedglucose stijgt na het eten ervan. Je kunt de index hier bekijken.

Meer omega-3

Je hebt ongezonde vetten (b.v. transvet en verzadigd vet) en gezonde vetten waartoe ook de omega-3 vetzuren behoren.  Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3 vetzuren de productie van het leukotrieen B4 onder controle kunnen houden. Deze leukotriënen hebben een hormoonachtige werking die zorgen voor de aanmaak van meer talg en bevorderen ontstekingen van de huid in de vorm van acne. Je vindt omega-3 in vette vis, walnoten, avocado’s en lijnzaad. Je kunt het ook als supplement slikken.

Vitamine D

Aangenomen wordt dat vitamine D zorgt voor vermindering van acne.

Minder zuivel

Gebruik van veel melkproducten, ook magere producten, kunnen het ontstaan van acne bevorderen. Gedacht wordt dat de hormonen in de melk hiervoor verantwoordelijk zijn.

 

Conclusie

Heb je last van puistjes en wil je proberen of je dit met andere voeding kunt verminderen? Vermijd dan tijdelijk melk, producten met suiker, wit brood en fastfood. Eet wel veel groenten, noten, vis en volkoren producten. Houd dit minstens zes weken vol en kijk of het effect heeft.

Voeding is natuurlijk maar een onderdeel van mogelijke oorzaken. Daarnaast kunnen ook een goede reiniging van de huid, voldoende beweging en stress bijvoorbeeld, invloed hebben op acne.