zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga helpt je fit te blijven tijdens je zwangerschap en kan een perfecte voorbereiding zijn op de bevalling.

 

Geestelijk en lichamelijk voordeel

Het beoefenen van yoga tijdens je zwangerschap kan je zowel geestelijk als lichamelijk voordeel opleveren. De ademhalingsoefeningen helpen je ontspannen en kunnen van pas komen tijdens de bevalling. De yogahoudingen trainen je spieren en zorgen ervoor dat je fit en lenig blijft en ze bevorderen je spijsvertering en bloedsomloop.

Nooit eerder yoga gedaan?

Het is geen probleem als je nooit eerder yoga hebt gedaan. De yogacursussen voor aanstaande moeders zijn voor iedereen geschikt. Net als bij iedere andere vorm van sport geldt dat je stopt als je pijn of ongemakken ervaart. Heb je last van bepaalde kwaaltjes, meld dit dan altijd. Je kunt dan bepaalde oefeningen overslaan of juist oefeningen krijgen die je helpen.

Lossere gewrichten

Onder invloed van hormonen worden banden en gewrichten tijdens de zwangerschap losser. Dit om je lichaam voor te bereiden op de bevalling. Bovendien door de plaatselijke gewichtstoename van de buik je gevoel voor evenwicht veranderen. Tijdens de yogalessen wordt hier natuurlijk rekening mee gehouden. De langzame, dynamische oefeningen zijn dan heel goed voor je.

Buik in de weg

Later in de zwangerschap zal je buik misschien wat in de weg zitten. Bij oefeningen die staand worden uitgevoerd, voel je je dan misschien prettiger als je de steun van een muur of stoel in de buurt hebt. Dit om te voorkomen dat je je evenwicht verliest.

Tips bij zwangerschapsyoga

  1. Speciale zwangerschapsyogaHet heeft verschillende voordelen om speciale zwangerschapsyogalessen te volgen. Ten eerste heeft de yogaleraar zich gespecialiseerd in zwangerschapsyoga en zijn de oefeningen speciaal afgestemd op zwangeren. En het is natuurlijk ook leuk dat je er andere aanstaande moeders ontmoet. Maar volg je geen speciale zwangerschapsyoga cursus maar een gewone yogalessen, zeg dan altijd dat je zwanger bent.
  2. Niet alle oefeningen zijn geschiktBeoefen je al langer yoga, realiseer je dan dat je je oefeningen zal moeten aanpassen. Sommige houdingen zijn niet geschikt als je zwanger bent. B.v. houdingen waarbij de buik gedraaid wordt, omgekeerde houdingen zoals de hoofd- en schouderstand en houdingen waarbij je het lichaam ver voorover moet buigen waarbij de buik samengedrukt wordt. Ook de rusthouding of lijkhouding waarbij je plat op de rug ligt is in het laatste trimester niet aan te raden. Het gewicht van je buik drukt dan te zeer op de grote aders.
  3. Niet alle yogavormen zijn geschiktEr zijn enkele yogavormen die niet aan te bevelen zijn als je zwanger bent. Zo zijn Poweryoga en Bikram yoga niet geschikt. De eerste is te intensief, de tweede vorm wordt in ruimten met hoge temperaturen uitgevoerd, wat de temperatuur van de moeder en de baby te veel opvoert. Deze vormen zijn weer wel goed na de bevalling als je weer in vorm wilt komen.
  4. Bespreek dat je zwangerschapsyoga doet of wilt doen met je verloskundige of behandelend arts.