Bovenarmen zijn een opslagplaats voor vet en zelfs de slankste personen die geen grammetje vet op hun lichaam hebben, kunnen ook slappe armen hebben door een gebrek aan training.

Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met een slapper wordend vel en slappere bovenarmen. Maar door speciale oefeningen regelmatig te doen kun je je armen in een goede vorm brengen en houden.

Begin bij voorkeur ook met wandelen, joggen of aerobics. Dat zal het vet over je hele lichaam verbranden en zijn daardoor effectiever dan wanneer je alleen plaatselijke oefeningen doet. Daarnaast doe je ook de oefeningen die speciaal bedoeld zijn om je bovenarmen te trainen.

Heb je geen gewichten bij de hand en wil je meteen beginnen, dan kun je ook twee waterflesjes vullen met water of zand. Of lees hoe je je armen kunt trainen zonder gewichtjes.

armen trainenOefening 1

Ga op je rug liggen met je armen gespreid op schouderhoogte. Til de gewichten op en naar elkaar toe tot ze elkaar bijna raken. Je mag je armen daarbij iets buigen.

Oefening 2

Ga zitten met rechte rug. Pak de gewichten met de palmen naar boven en vouw je armen naar je schouders.

oefeningen stevige bovenarmenOefening 3

Ga staan met benen iets uit elkaar. Hou de gewichten op schouderhoogte en til ze langzaam boven je hoofd.

Oefening 4

Ga staan het hou de gewichten op hoogte van je bovenbenen. Breng je armen omhoog palmen naar beneden tot schouderhoogte en laat ze weer zakken.

Trainen met gewichten

Is dat echt nodig? Het antwoord is ja. En dat de meeste oefeningen die goed zijn voor je bovenarmen ook helpen bij het ontwikkelen van stevige borstspieren is mooi meegenomen.

Je kunt een paar gewichten aanschaffen, tussen een halve en 5 kg. Maar je kunt ook flesjes of blikjes gebruiken. Door het gebruik van gewichten zal je meer vet in spieren om kunnen zetten.

Hoe vaak?

Begin met niet te zware gewichten en doe de oefeningen ieder 10 keer, en langzaam opvoeren.

Opdrukken

Vrouwen hebben meer moeite met het onder de knie krijgen van opdrukken dan mannen. Maar de oefening is onmisbaar voor stevige bovenarmen.

Begin met 2-3 keer opdrukken, lukt het niet vanaf je voeten je lichaam recht te houden, probeer het dan vanaf je knieën.

Het moeilijkste is niet het opdrukken maar het langzaam laten zakken van je lichaam naar de grond, zonder deze te raken, en daar weer opnieuw op te drukken.